חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

להאזנה לפודקסט

מה הרכב האוכלוסיה בשכונת בית הכרם? בית הכרם היא שכונה קהילתית? למה אומרים ש: "הלוואי שכל ירושלים תהיה כמו בית הכרם"?
 
לשיחה מאד מאד מרתקת הזמנו את ד"ר עמיר סגל, הסוציולוג שבחר לפני 8 שנים לגור בבית הכרם, ולגדל בה את ילדיו.
 
הקשיבו ולמדו למה היה לנו קשה לסיים את השיחה א
 
פרים שלאין וצחי קווטינסקי

תמלול AI - מועלה as is ללא בדיקה

(17) בית הכרם בראי הסוציולוג שבחר לגור בה- אפרים וצחי מארחים את ד"ר עמיר סגל פרק 21 – YouTube
https://www.youtube.com/watch?v=bqhPznYZzQk

Transcript:
(00:01) ברוכים הבאים לערוץ הפודקאסט בית הקרם מרגלית השכונות בפודקאסט מבית נדלן בשידור מארחים אפריים שליין וצחי קוטינסקי דמויות וסיפורים וי השכונה בעבר ובהווה ברוכים הבאים לעוד פודקאסט בסדרה בית הקרם מרגלית השכונות והפעם אנחנו אפריים אנחנו מערכים את דר אמיר סגל ואמיר אומנם לא יליד השכונה אבל הוא תושב השכונה וחקר את השכונה וכבר אנחנו יודעים מההקדמה שאנחנו הולכים ללמוד קצת דברים אפילו אולי יהיה לנו ויכוחים קצת כן בתוך הנושא אבל זה מה שהופך את זה למעניין וחי אז ברוך הבא דוקטור אמיר תסלח לי שאני אקרא לך אמיר תוך כדי תקרא לי אמיר זה ככה
(00:56) צריך ושלום אני שמח להיות פה זה כמו שאומרים בארצות הברית לא יאללה מעולה אז לפני שככה אנחנו נשמע מי זה דוקור אמיר פעם אחרונה אני אומר את זה אפרים בוא תספר למה הבאת לפה את אמיר טוב שלום לכולם אנחנו כבר בעצם גם חוגגים כמעט שנתיים לפודקאסטים ככה מפעל מאוד חשוב שחשוב לנו להביא אנשים מהשכונה שידברו איתנו על השכונה לכאורה שנינו ילידי בית הקרם 65 שנה חיים ונושמים את בית הקרם אני עוד יכול לספר מה חשבו ואמרו אלה משדה בית הקרם אבל בית הקרם עוברת שינויים לאורך ה12 שנותיה ו הפעם יש לנו זכות להרח את אמיר סגל שהוא במקצועו סוציולוג מה שאני קורא מדעי החברה אבל
(01:56) באמת החברה ואני הרי גם למדתי סוציולוגיה וגיאוגרפיה והוא והוא בחר לבוא ולגור בירושלים ומתוך ירושלים בחר לבוא ולגור בבית הקרם זאת אומרת שאנחנו אומרים מרגלית השכונות הוא בחר במרגלית ויש לנו פה הזדמנות הוא גם פעל במסגרת המנהל הקהילתי זאת אומרת הוא לא ישב רק וגר והציץ ניסה לפעול ולשנות אז אני חושב שיש לנו זכות ללמוד מאיש צוע איך איך אנחנו נראים בעיני תושב והוא גם מקצוען אז יש לנו ייתרון שהוא גם תושב היום וגם בעל מקצוע אז אמיר בוא בוא תספר לנו קצת לפני שניכנס לתוך הנושא מי זה אמיר סיגל אז קודם כל תודה רבה זכותי שלי
(02:49) ואני שמח מאוד להיות פה א אמיר אני בן 44 גר בשכונה כבר כשמונה שנים מעט יותר משמונה שנים אה עברנו לכאן אחרי שנולד בני השני אני אב לשלושה נשוי לאניה ואב לדבורה נתן ויהודה והסיפור של המעבר שלנו לשכונה הוא יהיה סיפור שאני ארצה לספר בהקשר של את מה אני חשב על השכונה ואולי חלק מהשיח שאפשר לעשות אני בדרך כלל מה שאני חוקר הוא הגירה הדוקטורט שלי היה עליה לישראל של אנגלוסקסים ואת הקשר של הגירה ופילנתרופיה והעברת דעות דרך טרופיה א ואני חושב שמאוד מעניין לחשוב על בית הקרם בבית הסוציולוגי קודם כל אני אומר יש כמה וחמה סוציולוגים שגרים או גרו בשכונה
(03:40) למשל אבה אילוז שהיא היום הסוציולוגית החשובה בישראל היא גרה בשכונה שנים ארוכות וגרים גם למשל ירון שני יהודה גודמן יאל הסור שכולם אנתרופולוגים וסוציולוגים מאוד משמעותיים ש שחיים כאן א והשכונה הזאת יש לה יש לה חשיבות מאוד גדולה בהיסטוריה הירושלמית בהיסטוריה הישראלית ולכן זה מעניין לבחון שכונה אחת בהקשר הזה א אני אני אתחיל עם סיפור ואז אני אגיד משהו עקרוני על אולי ל הסוציולוגיה של שכונה ונגיד שכש ברנו לשכונה זה היה באוגוסט 2016 א וחיפשנו בעצם חיפשנו לקנות דירה גרנו בבקה א ובניה השני עמד להיוולד ראינו בית ברבי בנימין אמרו לנו הבעלים זה הבית שבו וזי
(04:37) בראם וניר ברם גרו ופה ניר ברעם ישב וכתב את ספריו הראשונים אז כבר זה דבר שמעניין אבל מצאנו דירה שמצ חן בעינינו יותר ברחוב המשוררת רחל ו וזה היה באוגוסט זה הה זאת אומרת זה היה לקראת אוגוסט קנינו את הדירה נכנסנו באוגוסט ובאוקטובר נולד בני נתן ואז יש התארגנות פה בשכונה ש של נשים שמביאות אוכל לנשים שילדו ואנחנו רק הגענו לשכונה אבל זכינו ב זכינו בתמיכה הזאת זה לא אז קדימה גם על זה צריך לעשות פרק אז יש אני גם לא מכיר את זה טוב אננו שלדו לי פה כמה ילדים כן אבל אנחנו מתקופות אחרות סחי אז אז זה ממש נגע לליבנו כשנולד ילד אתם
(05:26) מכירים את זה אין אין זמן לכלום אין ראש לכלום ואז האוכל הזה הוא הוא ממש ברכה אז בעצם קרו שני דברים אחד נכנסנו לדירה וישר אמרו לי אתה חדש כנס לועד הבית זו חובתך כדייר חדש בבניין ומאז לא הצלחתי לצאת מוועד הבית אני עדיין בוועד הבית והדבר השני הוא ההתארגנות הזאת המאוד מאוד מאוד יפה ואז כמובן אנחנו בעצמנו בהמשך גם תמכנו בכל מי שיכולנו בהקשר הזה וכש שנולד יהודה או בנינו השלישי אסג גם קיבלנו עזרה ו ואני חושב ש שני הדברים האלה מאוד מאפיינים את בית הקרם אני אני רוצה אני רוצה לקחת אותך דווקא מהכיוון שלי בטח אנחנו ילידי בית הקרם כן שאנחנו
(06:12) היינו ילדים היה בית הקרם ואפ נוף נכון שאנחנו כילדים זה אבל היה ברור שיש איזה הפרדה ואז א נולדה רמת בית הקרם ופתאום נוצר אגף שלישי בתוך השכונה כן ואני חושב שאחד הדברים שהכי מסקרנים אותי ונכנסה אוכלוסייה אחרת אוכלוסייה חדשה למרות שכמו שכבר אמרת לי קודם הנה אתה גר פה ואני תושב השכונה כן האם היום אנחנו גרים בשכונה שאם שיש לה שלושה חלקים או שהיום אנחנו נמצאים כבר בעידן אחר אז התשובה היא כן ולמה כן כי אחד כן יש שלושה חלקים ולכל חלק יש אתגרים אתגרים משלו ש שלפעמים הם קשורים אני הייתי אני שנתיים הייתי במנהל הקהילתי הייתי ראש הוועדה הפיזית קרתי
(07:06) לועדת תכנון בנייה ותחבורה האתגרים שיש לכל אחד מחלקי השכונה הם שונים לפעמים אגב בתוך החלקים עצמם יש אתגרים שונים אני למשל תושב יפה נוף אז יש א אז אני גר במשרת ומי שגרים באזור של נופרים חווים אתגרים אחרים ממה שאני חווה זה מצד אחד תסביר למי שלא מבין על מה אתה מדבר למשל הסיפור של הצופים הוא סיפור שכל החלקים של שלמה צמח וכולי הם מאוד מאוד עסוקים בו מה יהיה עם הצופים איך יהיה עם הצופים אצלנו לא ממש מטריד אס אנחנו התעסקנו שהיינו ילדים אני הייתי בצופים אם יהיה לנו בכלל בית פחות את זה יהיה שמה אז הבת שלי עכשיו בצופים שנה שנייה בצופים ו
(07:52) למשל כביש 16 שיצא לנו להתעסק איתו הרבה לאפרים ושלי משני הצדדים ובמקרה של של שלמה צמח ונופ ארים אז באמת החפירות היו מתחתם ואצלנו זה לא המצב זה לא משהו שמפריע ואותו דבר לגבי אל1 דברים אחרים זאת אומרת איפה יהיה ממוקם בית הספר איפה יהיה ממוקם הגן לאן הכביש ילך איפה יהיה איפה יהיה ממוקם שאתה בעצם מדבר פה על שכונה שבתי הספר של המרכזיים כ ממוקמים הרבה שנים באותו מקום נכון גם גני הילדים אני תראה במובן הזה א אני אדבר ע למה למה יש את ההפרדה אבל אני חושב שיש את ההפרדה אבל ההפרדה היא מוגבלת למשל בהיבט של רמת בית הקרם היה איזשהו דיון שאנחנו עסקנו בו
(08:40) חשבו להקים בית ספר בשטח החום שמעל עזריאלי והייתה התנגדות מאוד משמעותית של תושבי רמת בית הקרם ובית הספר לא הוקם היה אמור להיות קרמים א בית הספר לא הוקם אז המיקום של בית הספר הוא משמעותי זה הזכרנו את זה ב בית אחד אבל אבל איפה אני חושב שההבדלים הם מינורים עד לא קיימים אני לא חושב שמבחינה אם אתה לוקח את המאפיינים של האוכלוסיות של בית הקרם הוותיקה יפה נוף רמת בית הקרם אתה לא באמת רואה הבדלים דרמטיים בין מי שנמצאים בחלק אחד של השכונה למי שנמצאים בחלק אחר מחירי הבתים הם פחות או יותר אותו דבר קצת בית הקרם הוותיקה הא יקרה יותר אבל זה לא לא בצורה
(09:27) שהיא משמעותית המיקום אנחנו למשל חיפשנו ראינו בית ברבי בנימין קנינו במשרות רחל ההבדל הוא בערך 150 מטרים זה הכל א ההבדלים הם שוב בעיניי הם לא מאוד מאוד מאוד דרמטיים גם אם מסתכלים מ לדפוסי הצבעה הבאתי לפה נתונים של דפוסי הצבעה אין הבדלים משמעותיים לפני הצבעה צחי אני רוצה לתת לזה איזה פרספקטיבה כן קודם כל הוא אמר אני גר ביפי נוף בחוב המשוררת רחל הוא גר בחב במשורר רחל 26 זאת אומרת מבחינה היסטורית זה בכלל לא יפנות אבל זה היום נקרא אזור סטטיסטי אפנו ובמשך השנים שהעיריה הייתה צריכה לחלק היא אמרה מה ש מערבית או צפונית לרחוב שדרות
(10:15) הרצל נקרא לזה יפה נוף אבל האזור של משוררת רחל 26 זה יותר קרוב לסמינר דוד ילין ולבית הקרם מאשר לפי נוף ההיסטורית אבל עד היום גם אמיר ח חר להנהלת המנהל הקהילתי כאילו כנציג של אזור סטטיסטי של יפי נוף וזה במידה רבה חלוקה טכנית מנהלתית אוקיי דבר שני בתי הספר פעם בית ספר יפי נוף זיעה או זוהה יותר עם אוכלוסייה שנקראה יפה נוף למרות שאתה גדלת בחו ברכיהו ולמדת אני הייתי משויך לש ביפה נו כן אבל היום כבר מאז שהילדים שלנו כן אומנם לא ה קיבלנו ערקה ליולדת אבל שהילדים שלנו הלכו לבית ספר יפנוב שני אני שליין לא הלכת לבית ספר בית הקרם שסבא שלך
(11:10) היקים לא הילדים שלי הלכו לבית ספר יפי נוף והייתה הטרוגניות וילדים הלכו מכל רחבי האזור שנקרא לו בין המלונות לבין רחוב בית או בין כביש בגין לאיש שלום הלכו ל הולכים היום במעורב לכל בתי הספר גם כשהקמנו את הפרויקט של בית אבד לכאורה היינו צריכים להתעסק רק עם בית הקרם ההיסטורית אבל מראש אמרנו גם יפי נוף גם שכונת הפועלים שהיום אנחנו בכלל לא מזכירים אותה שהיא נטמאה כאילו היא חלק מבית הקרן וגם היום שאתה בעצם מדבר על על המכלול יותר ויותר יותר ויותר המחשב הוא כן קצת עושה בעיות סליחה לא אין זה עובר יותר ויותר מדברים על שכונה אחת אבל עדיין צריך גם לזכור את זה
(12:09) זאת אומרת הוא דיבר על בעיות פיזיות שהם לא קשורות לבית הם לא מאפיינות אתזה לכל שכונה זה לכל שכונה מי שגר פה בעיות האלה יש לי משהו שמסקרן אותי אני אשמח ככה אם נעשה סקירה מי גר בכלל בשכונה שאנחנו ותיקים בשכונה יש קבוצה מי מ עוד מחזיק את השכונה מהוותיקים מי האוכלוסיות שגרות פה בשכונה אז זה קצת אוקיי אז יש אני אני אז אני אגיד בהקשר הזה כשמסתכלים על על כל מקום אני אגיד משהו שמקדים לאוכלוסיות כשמסתכלים על כל מקום ברייה סוציולוגית אז אפשר להסתכל בכמה צורות הצורה שטוב להסתכל עליה עכשיו היא הדמוגרפית כלומר אנחנו מסתכלים על מאפייני
(12:55) האוכלוסיות וכל מיני מאפיינים שמה שנקרא דמוגרפים כמונים הסוציולוגיה המחקר שלי הוא שונה ה מחקר איכותני הוא מחקר של רעיונות ושל תצפיות שבעיניי הוא מעניין יותר אבל יש ערך מאוד מאוד גדול לדמוגרפיה אגב הדמוגרפי משמעותי של העם היהודי גם הוא גר בשכונה סרג'ו ד הפרגולה כן א איש מדהים ומבריק שבגיל מעל 80 עדיין מפרסם ומעצב ו בנ כן אה כן אז א אז אז אז הכנ יש ממש כמה נתונים דמוגרפיים של השכונה והם הם מספרים לנו הרבה אבל הם לא מספרים לנו מספיק אז יש בבית הקרם סך הכל שוב לפי נתוני העירייה 1888 תושבים שמהם קצת יותר נשים מגברים
(13:51) 9850 גברים לעומת 998 9850 נשים לעומת גברים תמיד יש רוב נשים כן העולם שלנו הוא עולם של רוב נשי ולכן אני לא כל כך מבין למה הכנסת עם רוב גברי אבל זה זה כבר עניין אחר זה כבר עניין אחר מעט יותר מ 4500 הם הם מתחת לגיל 18 ו ומעט יותר בערך 4300 הם גיל שלישי עכשיו עובדה מעניינת היא שבמובן הזה בית הקרם ה שכונה די ותיקה ביחס לשכונות ירושלים כי שכונות אחרות בבית הקרן בערך 24% מהתושבים הם מתחת גיל 18 בכלל ירושלים בערך 40% אתה לוקח כאן גם מכניס את את הדיור המוגן או שאתה לא מ שרשומים בשכונה אחת הבעיות עם הנתונים האלה זה שאם מישהו למשל גר בדיור
(14:47) המוגן והוא לא נרשם כתושב השכונה או לא נרשם כתושב ירושלים או לא נרשם בכתובת הזאת אז בעצם אנחנו לא יכולים לספור אותו אותו דבר גם יש הרבה סטודנטים שעכשיו מזכירים דירות בשכונה למשל אצלנו ברחוב יש המון א הרבה מהם לא רשומים כי הם עדיין רשומים בכתובות המקוריות שלהם יהיו איפה שיהיו זאת אומרת הם יכול להיות שהם אפילו לא רשומים כ ירושלמים אז אז במובן הזה הנתונים שיש לנו הם מוגבלים למה ש למה שהרשויות מקבלות והרשויות לא מקבלות את הכל מן הסתם ועכשיו שלקחת ועשית את החלוקה הזאת כן איך זה מתחלק פחות או יותר הוותיקים צעירים מי מי האוכלוסיה מי מי גר
(15:31) פה אז מי תראה קשה לי מאוד להגיד כמה מאנשים הם מוותיקי השכונה כי אם למשל למשל לידנו עברו בדירה עברו לגור זוג מבוגר זוג של בערך גיל 7080 עברו אחרינו הם לא מוותיקי השכונה אבל הם בהחלט תושבים ותיקים אז א אז קשה מאוד לומר על פי הנתונים האלה כמה הם ותיקי השכונה וכמה לא זהים מה זה ותיקים אנשים כמונו שגדלו בשכונה אני אגיד לך מה המילה ותיק היא יחסית אני לא מתייחס לגיל אני מתייחס לא אבל אני אני אסביר לך זהוא התייחס בגילאים של האנשים שגרים אני אני אני אסה לך דד את השאלה בצורה אח אנשים כמונו שיתמיד אני אגיד לך מה כשאני מכיר את המשפחות של מייסדי השכונה לפני
(16:20) 100 שנה אז אני יכול לבוא ולהגיד ללכת ברחוב ולהגיד הוא נכד הוא דור רביעי הוא דור חמישי של המייסדים אספר לך אפילו קוריוז שהייתה בשעתו התנגדויות לבנייה במלון ריך בשנות ה-80 בזמן האינטיפדה והלכנו לועדה המחוזית וקם העורך דין של ריך ואמר אני ריך קדם לכל המתנגדים שיושבים פה אז אני אמרתי סליחה אלגם בחלוץ 36 הוא הנכד של אלקלי שקדם לרייך אז אתה והוא הנכד של ירושלמי והוא הנכד של רבה אז אבל זה היסטוריה יש אנשים הריצ אחי ההורים ההורים שלנו הם ההורים שלי היו בחיים והורים שלך שי בדו לחיים ארוכים הם בממוצע בגיל 90 אני אקרא אז גם שיש אוכלוסיה כזאתי הם
(17:09) היום אוכלוסיה הוותיקה שהרבה מהם הגיעו לבית הקרם בגל שמה שקראתי בית הקרם שיכונים סביב לה שעטפו את בית הקרם המקורית ואת פי נופ המקורית בשיכונים שזה היה פסגת הדיור בשנות הסוף שנות ה-50 שנות ה-60 רחוב הארזים גבעת בית הקרן שיקון רסקו ב דירות של שיכונים והאנשים האלה הם במידה רבה הוותיקים היום יש את הדור שפחות או יותר שלנו שאנשים שבחרו לגור בבית הקרם גם בדירות קטנות אבל לגור בבית הקרם כי בית הקרם זה לא הדירות הגדולות שאתה קונה ברחבי הארץ של 140 150 מטר מרובה אז הם לא ותיקים אני חושב שהיא קצת מתמסמס את פה אני חושב שבית הקרן זה
(17:58) מי שהב לגור בבית הכבר רבתי אז מה המאפיינים של האוכלוסיה הנה אז הוא אולי יספר לנו קצת מה המאפיין אז דבר קצת על המאפיינים אבל שוב הנתונים הדמוגרפיים נותנים לנו מביאים אותנו עד נקודה מסוימת ומעבר לנקודה הזאת ז אז אני אומר אז דבר אתה גם יכול לראות את זה מהמבט שלך אמנם התעסקת בפיזי אבל היית בכל זאת במנהל אז הייתי במנהל ושם הדבר המרכזי שרואים זה ההתארגנות הקהילתית עליה אני רוצה אחרי הנתונים אני חושב שזה הדבר המשמעותי אבל לפני ההתארגנות הקהילתית ש שלושה נתונים חשובים אחד עולים רשום 490 עולים הנתון הזה הוא לא מדויק מדוע הוא לא מדויק
(18:43) כי זה עולים מעל 10 שנים שרשומים בשכונה למעשה כנראה יש בערך 2 3000 עולים סך הכל בשכונה דבר שני שהוא מאוד משמעותי ירושלים האשכול הסוציואקונומי שלה הוא שלוש ן אתם זורים ירדנו לשתיים עלינו לשלוש ירדנו שוב לשתיים שוב עלינו לשלוש השכול סוציואקונומי הוא בעצם כל כל כל כל כל ישוב במדינה כל ישוב וגם כמה שכונות הונן בית הקרם הוא מדורג בשקול סוציואקונומי מאחד הכי נמוך עד 10 הכי גבוה זה איזשהו זה איזשהי בחינה של ההכנסות וההון וו לא ירושלים משלוש ששלוש הוא על הפנים שלוש הוא על הפנים בתקופה של ברקת אם אתם זוכרים זה ירד לשתיים ואז זה שוב עלה
(19:33) לשלוש ואז זה שוב בתקופה של לאון ירד בקדנציה הראשונה של לאון ירד לשתיים שוב עלה לשלוש בית הקרם היא במקום אחר בית הקרם היא תשע תשע זה תשע זה מאוד מאוד מאוד גבוה מאוד גבוה במובן הזה בית הקרם לעומת שער ירושלים היא במקום אחר לגמרי השאלה אם התשע הזה נובע בגלל אנשים כמו ניר או כאלה לכל מיני הייטקיסטים שמעלים את הממוצע או שזה מאפיין את הממוצע אז אני ני לא הבטתי לתוך הנתונים אבל התשובה היא גם וגם מדוע כי גם כן בוודאי שברגע שיש לך ניר ברקת ואראל מרגלית ויש עוד כמה ראשי אל לא גר כאן ראל גר בן קרם אה הוא גר בן קרם הייתי בטוח שהוא גם משלנו ג אבא שלו
(20:23) הקים את המתנס אבל הוא לא גרל גר בנקר מעל המסעדה שמ מחקים אתרל מרגלית נשקת אבל אבל יש עוד אבל יש עוד כמה אבל יש עוד כמה בעלי און בשכונה א ויש פה שני דברים אחד יש גבול כמה הם יכולים למשוך את הממוצע זאת אומרת הם לא יביאו אותנו לת לבדם זה רק באמת איזשהו איגום של הכנסות והון של של כלל תושבי השכונה הדבר השני מלכתחילה מלכתחילה הם יבואו למקום שהוא מקום שהוא גם יותר נוח ומקום שהוא גם יחסית יותר יוקרתי אתה יכול לח אתה יכול לחלק את השקול הזה כן על באמת על החלקים שאמרנו קודם על יפי נוף על בית הקרם ועל רמת בית הקרם אני לא מכיר ניתוח כזה יכול
(21:15) להיות זא אומרת אם מישהו יעשה את הניתוח הזה וינסה לבצע את ההפרדה אז אה סליחה אם מישהו ינסה לבצע איזשהי הפרדה בין המקומות יכול להיות שיגלה איזשהו הבדל אני לא בטוח ויכול להיות גם ש אומר האוכלוסיה מתחלקת באופן שווה ש עוד פעם אחד הבעיות בשכונה כן זה שבעצם הרבה מאוד אנשים שרוצים לגור בשכונה כבר מתפשרים על המקום ומרת לא הולכים דוקא בית הקרם הישנה הם באים לבית הקרם החדשה העיקר להיות פה בתוך הקומפלקס כן אבל זה קשור גם לזה ש שבשנות ה90 הוקמה רמת בית הקרם בית הקרם הישנה באותו זמן וגם שנים אחרי זה לא נבנה בהרבה אז כשאתה
(21:59) לקנות דירה זה מה שאמרתי אז מה אתה תעשה זאת אומרת זה זה בעצם בדיוק אותם אנשים כן בדיוק כמו ש בדיוק אותם אנשים רק הולכים מתר צי או אנשים כמוני שאני רציתי אני בניתי את הבניין הזה שרצינו לעשות משהו ולא היה לנו בריירה בבית הקרם לא היה לנו איפה לגור אז עברנו לפה אני במקרה הזה בניתי אבל אחרים קנו פה נכון נכון אז אז כן אז אז התשובה היא אז התשובה היא שלהערכתי ההבדלים הם אם הם קיימים הם מינורים א הם הבדלים מינורים אני אני במתח על הקטע הקהילתי ב ש אתה הולך להגיד ליפ משה לפני הקטע הקהילתי בוא נסתכל אני רוצה לדבר על תוצאות הבחירות אוקיי עכשיו למה
(22:39) תוצאות הבחירות הן מעניינות כי תוצאות הבחירות אין איזשהו מדד שוב הוא מדד מוגבל לא כולם מצביעים לא כולם יכולים להצביע לא כולם רוצים להצביע אבל בסופו של דבר הם כן מצביעים מה באמת אחוז ההצבעה פה בשכו אחוז הצבעה הוא אחוז מאוד מאוד גבוה הוא אחוז של מעל 70% בגם גם מוניציפלי כן גם מוניציפלי וגם א והשכונה מאוד מאוד שמאלית מאוד מאוד שמאלית בדעותיה למשל אפשר להסתכל הנה יש פה ממש כזה פיי שהבאתי זה חביליו חצי מהאצבעות הן לרשימה של חביליו מהבחירות המוניציפליות האחרונות זה בגלל שהוא עושה פה עבודה מטורפת בשכונה נכון אז אחד הוא עושה פה עבודה אבל גם הוא עושה פה
(23:24) עבודה כי הוא מצפה שיצביעו לו עכשיו אנחנו כן רואים שגם ש הצביעו להם וגם גודה הצביעו להם והצביעו לכולם אבל א אבל גם לחולי אני רק אתן לכם דוגמה הצביעו למשל יש רשימה בשם כל תושביה לרשימה הזאת רשימה יהודית ערבית ולרשימה הזו אצ ביעו א אני אני אמורה להיות לי פה איפשהו אתה רוצה להגיד דך הגצ את זה שלא הה כן דף כן דף כל שבע אחוז אחד שהאחוז האחד הזה הוא שהאחוז האחד הזה הוא הנה איפה נרה מה היה המספר הנה 6 אוקיי 65 יש לי חבר בפסגת זאב ששם הצביעו שניים אוקיי אז ה שיי בגישה לחייליו אחרי שכבר גילו מה מה הפעילות האמיתית של ראש העיר הנוכחי זה לא הזיז זה
(24:24) לא קצת הזיז את הקו לחייליו פה בבית הקרם תראה מה שמה ש אני לא אני לא רוצה להיכנס יותר מדי ללמה אנשים הצביעו למי שהם הצביעו ולסוגיות הפוליטיות אני מצג את את ההצבעה לחוליו בתור אינדיקציה לנטייה של הנשים הרשימה של חביליו הייתה רשימה של חביליו עבודה יש עתיד מרץ ז אמרת מי שמצביע ידע בדיוק למה הוא מצביע ובחר להצביע לרשימה הזו אוקיי עכשיו הרשימה במקום שמ שמאלה להגיד לירושלים פלורליסטית לירושלים שרואה את הפיתוח השאלה אם הסתכלו על הקשר המפלגתי שלו או על העשייה שלו שהוא עשה פה ברעשים שהוא עשה פה בכל הנושאים של התכנונים במיוחד
(25:10) תוכנית 16,000 וכל מה שהוא עשה פה מס אני חושב שבמקרה של א הרשימה של חביליו זה יותר העשייה יותר במה שרוצים ש שיעסקו זה אוכלוסיה של בית הקרם רוצה לדוג לרווחה שלה רוצה לדאוג לשמירה שלה רוצה לדאוג על הצביון שלה שש תראה בית הקרם היא נמצאת ששואלים אותי הרבה פעמים מה זה בית הקרם אתה יכול לתת גם כן כל מיני הגדרות אבל לפעמים אני אומר כמו שאמרתי קודם בין כביש זה לכביש זה אבל לפעמים אני אומר זה בין הגוש החרדי שיורד מקריאת משה לבין הגוש החרדי שיורד מבית וגן ובמקום הנמוך הזה וגם זה תהליכים שאתה רואה פה בשכונה ושנו פה את הרעיון עם
(25:56) עם הרב של בית חבד ש שלפני 10 שנים לא היה פה שום נכס שזורה כ חבד ופתאום אתה רואה פה דך אגב אפרופו זה אני רואה בקבוצות של בית הקרם את הזעקה השכונה מתחרדת נכנסים פה גורמים ח אתם מרגישים את זה פה בשכונה אנחנו יודעים דבר כזה חוץ מזה שגרים פה איזה שני שני רבני חבד שאני מכיר קודם אני אנילא אני לא יודע להעריך אני לא יודע להעריך אני לא מכיר נתונים שתומכים או סותרים ב טענה הזאת אבל כן העובדה שיש פה יש פה פתאום בית חבד ולא היה בעצם יש שני בתי חבד ולא היו הא איזשהי אינדיקציה ל או בוא נגיד היא איזשהו תהליך האם התהליך הזה הוא משהו שיש
(26:41) לו המשכיות האם התהליך הזה הוא משהו שיסחוף את השכונה אני לא יודע א אתה יכול גם להסתכל על זה כאילו בפעילות של חבד ש חבד התרחבה לפעילות בתוך השכונות בערים וזה כללי אבל זה אבל זהזה לא דווקא זה בתאום חבד ד עשו עשו פעילות בכל מיני מקומות לאורך שנים א מה גרם לזה שיום אחד הם באו לכאן אני לא יודע יכול להיות שזה עלה באותו רעיון אבל אני לא אני לא יודע אבל אני חושב שמה שמשמעותי הוא בית הקרם ה עדייין שכונה חילונית אני רק גיד דיברנו על חביליו אבל תראו שמספר שתיים זה התעוררות שמקבלים בערך חצי מחוליו בשכונה זאת אומרת השכונה היא שכונה שהיא
(27:21) פלורליסטית האם אנחנו בעוד 5 10 20 שנה נראה תמונה אחרת אני לא יודע לומר זה תלוי גם בכל כך הרבה דברים גם חלק מהעניין הוא בית הקרם השכונה עוד רגע אני אגיע לעניין הקהילתי כי אני חושב שהוא המעניין אבל בית הקרם ה שכונה בתוך ירושלים וירושלים בתוך ישראל כלומר התהליכים בחברה הישראלית הם התהליכים שמשפיעים על על כל מה שאנחנו חווים למשל תהליך ההתחרדות שאנחנו רואים בירושלים הוא תהליך התחרדות כללי בתוך מדינת ישראל ו שהוא נובע ממדיניות ומתקצרים וכולי אגב הוא גם תהליך שצריך לומר הוא תהליך לא כל כך צדדי זאת אומרת יש הרבה יותר יציאה
(28:08) בשאלה מאשר חזרה בתשובה ואנחנו רואים אפילו עליה ביציאה בשאלה בש עדיין שאתה מסתכל על זה ואתה רואה את ה הרי צריכים לייצר לעצמם מקומות לגור והחרדים אני עובד הרבה עם חרדים אני מרצה לחרדים מלמד חרדים ואתה רואה את כל מה שקורה ברוממה תה קורה את מה שקורה בבית וגן ואתה רואה את כל מה שנהייה פה עם המקומות כל הבניינים כל רחוב ירמיהו שנבנה שמה ווליה והכל אין מה לעשות זה אני ר לאיים לעצור דבר כזה רגע צחי אני רוצה רגע להתערב כי המילה הזאת היא התחרדות היא קצת יכולה לערר הרבה מאוד דברים אני חושב שקודם כל זה בעני המתבונן והשעה שאתה הולך בחוב
(28:55) ואתה מסתכל ופעם אמרתי פה באיזה פ אם אתה תלך בשבת ב10 בבוקר ב1 בבוקר ברחובות השכונה תחשוב שזה שכונה שהיא בית וגן אבל זה לא התחרות ים לאומים אבל את אתה רואה הרבה ועוברים פה בשכונה גם הרבה חרדים בדרכם לשערי צדק ובדרכם לבית ווגן ואתה לא וחלקם הולכים לך בכוונה על הכביש ואתה אומר וואי מה קורה כי יש לי חברים שאומרים תראה מה קורה בשכונה הוא הולך לי באמצע הרחוב אני רואה את זה בקבוצות אני שוכל זה ויש גם כאלה שהם יוצאים קבוצה בית הקרם החילונית שאנחנו נלחם בהם אבל הקבוצה הזאתי לא גדלה ל לממדים אני חושב שבית הקרם יש בגדול דו קיום אנחנו במיוחד ערב
(29:39) הימים הנוראים אנחנו נראה פה ש ואף אחד שלא תבלבל בימים הנוראים כל אחד גם אם הוא בום בשבת רגילה מתפלל בבית כנסת רגיל בבוא החגים הוא רוצה את הסגנון את הנוסח של בית אבא ופותחים פה כל מיני מניינים בכל מיני מקומות כדי שהסגנון יהיה בדיוק כמו שרגילים וזה בסדר כי זה גם אנחנו כל אחד רוצה את הבת אבא שלו איפה אני רואה שכן יתחיל תהליך יש היה מושג שפעם נקרא שיקון הממי בית הקרם ואולי נעשה על זה פרק צחי לא אולי נעשה שיקון הממי בית הקרם שזה האזור של פרבשטיין משטרות רצל 70 בזל שהאזור הזה בעצם היום הכבישים חילקו אותו יש בתים של השיכון שהם היום
(30:33) תחת מנהל קהילתי של קריאת משה ויש בתים שהם תחת מנהל קהילתי בית הקרם ולמשל עכשיו רסו את הקיוסק של רוחם ואת שיקון הממי רחוב בזל ש והולך לקום שם המגדל להגיד לך את האמת אני חושב שהמגדל הזה עתידו להיות חרדי שאתה קורא את זה ואתה רואה את תחנת הקמח שהרסו והפרויקט של עיר עולם זאת אומרת הגוש החרדי יגיע עד היום עד הגבול של בית הקרם ואז הוא יתחיל מה יקרה עם המגדלים שיקומו בבית הקרן בהמשך זה שאלה טובה שאלה איך השכונה תערך לזה איך השכונה תתארגן מבחינה תכנונית לזה תראה הסיבה הסיבה שלדעתי זה לא חלחל לשכונה בל שא' יש כאן גרעין מאוד רציני של אנשים שרוצים
(31:23) לגור בשכונה לא ימהרו למכור ואני אני שאני עוסק בחרדים ואני מלווה חרדים ואני חי עם חרדים אני אומר אני אומר עד כאן המעוז הזה ישאר ה מעוז חילוני או אם זה ישאר חילוני ז בזכות הקהילתיות אז בוא תספר לנו תראה אחת החולשות אני כן אגיד משהו על זה אחת החולשות של הסוציולוגיה שיש לה בעיה בתחזיות ולכן יש לי קושי לומר מה יקרה אני אני כן אבל אני רק רוצה ככה כדי לסיים את העניין החרדי אני חושב שאי אפשר לדעת אבל יש שני דברים שכרגע אפשר להניח שימ נאו מחרדים כמה עשות להגיע לשכונה הדבר הראשון בית הקרם אשכול סוציואקונומי תע ומחירי דירות גבוהים זה
(32:08) אומר שזה חסם אחד הדבר השני אתה יודע שזה לא הפריע ב איפה שהיה גן החיות בכל החלק הזה שהמחירים שמה הם לא יותר זולים מבית הקרן בסדר גמור אני אומר זה אבל זה דבר אחד הדבר השני הוא והדבר השני הוא ושוב השאלה כמה זה מחזיק מכיוון שבית קרם משכונה חילונית הוא נתפסת כשכונה חילונית או פלורליסטית תלוי כל אחד איך שהוא יראה את זה אז אני כחרדי לא ארצה לבוא לבניין שהמעלית בו עובדת בשבת כ החרדי הסביר הוא לא יירצה לגור בבניין שהמעלית עובדת בשבת ושאנשים רואים טלוויזיה בשבת עד כמה זה יחזיק אני לא יודע לומר האם לנצח בית הקרם תהיה כפי שהיא בוודאי שלו אבל איך היא
(32:53) תשתנה מתי היא תשתנה אני לא יודע גם אני אני חייב לומר אני לעומת הרבה אנשים אחרים שרואים את ה את הצמיחה של המגזר החרדי כנתון שהוא בלתי נמנע אני בכלל לא בטוח שזה המצב ואני לא אתפלא אבל זה זה פתח לשיחה אחרת אני מכלל לא אתפלא ם תוך אי אלו שנים אנחנו נראה את המגזר החרדי משתנה לחלוטין כטן בעיקר משתנה לחלוטין אבל נעזוב את הנושא ונעבור להתארגנות קהילתית אז סיפרתי את הסיפור על א על איך עברנו לשכונה ובאמת ההתארגנות של ה של מהות אבל אנחנו רואים עוד המון מקרים של התארגנויות קהילתיות נורא נורא מרשימות אוקיי היה למשל זה גם
(33:37) קרה פחות או יותר כשאני נכנסתי לשכונה אני אז לא הייתי מעורב בזה אבל היה מאבק בדיעבד נורא והיום נגד תוכנית 16,000 שגרם לתוכנית להתבטל הצלחה פנומנלית במובן של ההתארגנות הקהילתית קטסטרופה תכנונית לשכונה אבל כן הצלחה במובן הזה אחד הכוכבים הי שם כן נכון א נוס נוסף על כך יש עוד כל מיני אלמנטים למשל הסיפור של לא תסתירו אותי נשים זה התחיל מקבוצה של נשים שמחו על תלישת תמונות של נשים בשכונה זה קרה במהלך השנה שעברה שנת ההפיכה המשטרתי גם הצטרפתי אליהן כמה פעמים לקלוט תמונות של נשים בשכונה ואז היה גם הפוסטר היפה הזה של שושקה של אנגל מייר את נכנסת ל אתה אתה
(34:27) נכנסים לש שכונה הפלורליסטית הדבר הזה צמח מבית הקרם מהתארגנות בתוך בית הקרם בית הועד שהוא גם התארגנות שהוא גם תוצר של התארגנות שכונתית לטוב ולרע א תפקודו של המנהל הקהילתי שהרבה פעמים עושה דברים מאוד טובים שוב התארגנות קהילתית הרבה מאוד דברים עכשיו למה זה ככה וזה לא זה לא רק בגלל ה זה לא רק תוצר של המעמד הסוציואקונומי של הנשים וזה לא רק תוצר של העמדות הפוליטיות למים דוקא דבר כזה יכול ליצור יריבות נכון אלא אני חושב שקורה פה דבר מעניין אני חושב שיש משהו בתמהיל של השכונה ובהיסטוריה של השכונה שכונה שנבנתה סביב סמינר למורים ויש בה המון המון המון
(35:14) אנשים שהם או אקטיביסטים או פעילים פוליטים או אקדמאים או פעילים בכל מיני מגזר בכל מיני עמותות ואחרות והטיל הזה מייצר קרקע מאוד מאוד טובה לכל מיני סוגים של התארגנויות שכונתיות שחלקם ה התארגנויות בהיבט ה גם בהיבט המדינתי למשל אני אני הבאתי כן כי אמרתי בית הקרם סוציולוגית אז אז מצאתי שני שני מקורות מעניינים אז אחד מהמהם זה איזשהו איזשהי עבודת תזה בכלל על על ייצור קומפוס בבנייני מגורים בשכונת בית הקרם מלפני בערך עשו מיוני 2013 לפני 11 שנים הדבר השני זה כתבה נורא נורא מעניינת מ מה מהניו יורק טיימס על הפגנות במהלך שנה
(36:14) שעברה זה ממרץ 2023 על הפגנות בישראל ומציינים את בית הקרן בתור שכונה שיש בה הפגנות בשכונה ואיך ההפגנות בשכונות מסויימות צומחות לרמה הארצית עכשיו בת הקרם היו הג השאלה אם זה הפגנות שמאפיינות בגלל שיש לנו למשל כל ההפגנות שיש נגד ניר ברקט למשל בעקבות כל מה שקורה עכשיו או בגלל שיש פה נבחרי ציבור או שזה הפגנות בל של הציבור וזה לא חייב להיות דווקא תושבי השכונה או שזה פשוט יש פה ציבור שאכפת י אז אז התשובה היא כן כן וכן מדוע ניר ברקת מלכתחילה בא לגור בבית הקרם כי זו בית הקרם היה גר ריבלין היה גר בפינו ל ו ה ונכון ואולמרט ומרב כהן עכשיו גרה
(37:03) בשכונה גם ביבי היה גר תקופה ברחוב החלוץ מול הכניסה להגא כןכ כן בזמן הקלטת טת וגולדה מאיר זל אוקיי הייתה גר הופה ששיפצו את הבית שלה שחר ח הייתה גר בשחר חמ מעניין כן ואנחנו היינו באים להגיד לה שלום אז זה לא אז זה לא מקרי שזו השכונה שרבר ב לגור בה א וזה לא מקרה זאת אומרת ניר ברקת בחר לגור בשכונה שהיא שכונה מאוד פעילה ותוססת כי היא טובה כי היא שכונה פעילה ותוססת היא שכונה טובה כי זה אומר אני רוצה לנגדו על ניר ברקת ניר ברקת בחר הוא ירושלמי הוא גדל בירושלים הוא למד באורט מכללת אורט מחזור הראשון של מכללת אורט הוא בן גילנו צחי
(37:53) והוא בא לגור בבית הקרם ובנה את הבית בחוב המייסדים ואחרי אזה תקופה שהוא גר בבית הקרם אני שניסיתי לגייס משבים לטובת הנושא של מורשת ובית הוד תפסתי אותו לאיזשהי שיחת רחוב והוא הסביר לי שהוא לא יתרום לבית הקרם הוא לא יהיה פילנתרופ לפעילות בבית הקרם הוא יתרום לפעילות בשכונות מסביב כי זה יחזק את בית הקרן זאת אומרת ניר ברקת הוא באופן אישי לא נתן תרומה בתרומה אישית או טרומה תרומה אישית כנציג עיריה לא מדבר בימים שלפני שהוא היה בעיריה אני מדבר למרות שהוא את ה בוא נגיד נירי ברקת ידע להשקיע בבני בית הקרם דן רחבי וגיל שוד ו והשלישי שהיה איתם אבל
(38:54) אבל ה אני אומר אנחנו כל זמן מתעסקים פה עם ניר ברקט אני מציע שקצת א נבין שהוא לא בא הוא לא הוא בא לבית הקרן בזכות בית הקרן כן ניר ברקט הוא א מותר להגיד פרזיט בפודקאסט הוא החליט לבוא לשכונה אסור אז אני לא אז אני מוחק את זה אז אז ניר ברקט הוא לא פרזיט א לא אבל במובן הזה בית הקרם ה שכונה מאוד מאוד פעילה ניר ברקת בחר לגור פה והוא בחר עוד בחירה והיא שהעמדה שלו תהיה מנוגדת לעקרה של השכונה לא לכל התושבים כן אנשים פה עם מגוון דעות אבל ראינו את הכיוון הכללי של הדעות שלהם א אבל עדיים על חינוך ם הוא חשב על החינוך של הילדים שלו בשכונה שקצת יש שקטה ואוכלוסיה
(39:46) איכותית ולא משנה הדעה הפוליטית שלה זה המקום שלו זה איפה היה לו לבחור או בת הקרם או רחביה או קטמונים בחלק מהשכונות נ והוא בחר פה לדעתי גם פה הוא מצא את המדרש לא אגב אני חייב לומר זה לא זה לא זה אגב זה לא ייחודי לא כל הליכוד או כמעט כל הליכוד אם אתם תסתכלו איפה הם גרים עיקרם גרים בשכונות שלא מצביעות ליכוד למה כי הם לא משקיעים באמת בציבור שלהם אלא הם עוברים לגור איפה שנוח וא אבל כן אבל אז אז אנחנו רואים אז ניר ברקת בא לגור בבית הקרם כי זו בית הקרם והאנשים שמפגינים מול ניר בקת גם מפגינים מול ניר בקט כי זו בית הקרם זאת אומרת מן הסתם הם לא היו מפגינים
(40:33) מול הבית הזה עם סתם מעגר שם מישהו שהוא לא פליטי מגינים מ שם תושבי השכונה או שמפגינים ש אני אגיד את זה גם וגם אני פגשתי גם אנשים מחוץ ל סליחה אפרים פגשתי גם וגם אבל אני גם אגיד הרבה פעמים ההפגנות הם בכלל לא היו אפילו ישירות מול ניר ברקת אלא היו נגיד בכיכר דניה אוו דברים דומים לזה למשל עכשיו עם החטופים יש הפגנה שבועית אחד יש בעצם שתי הפגנות שבועיות אחת במרכז המסחרי באיזור השנייה בכיכר דניה זה לא מול ניר ברקת אלא זה פשוט הפגנה שכונתית יש כאלה עוד בארץ אבל זה שזה קורה בבית הקרן זה שני מ אני רגע צחי אני רוצה רגע לקראת הת נסיים להגיד
(41:16) קודם כל למה מפגינים בבית הקרן או למה זה כי הרבה פעמים גם אני אמרתי פה בפודקאסטים מה שמאפיין את בית הקרם מיומי ושדה זה אם אין אני לי מילי ובעצם האוכלוסיה של בית הקרם לא חיכתה שיעשו לה היא הרבה פעמים קמה ועשתה ובהרבה דברים אם ניקח לאורך ההיסטוריה וזה לא נושא עכשיו אתה יכול להגיד הרבה דברים צמחו מבית הקרם כי חלק מהמוט של בית הקרם זה היה ש שבני בית הקרם את מה שהם קיבלו כאן יצאו ואחר כך פיצו בכל הארץ ובכל רחבי העולם ום יום אחד תעשה מישהו יעשה מחקר יגלה עם איזה פרסים ו זה לא רק פרסים אזה עשייה יותר חשוב לי העשייה מאשר התירים יצאו יצאו מבית הקרן
(42:03) אז זה אני חושב מה שמאפיין את הרב דוריות בבית הקרם שעוברת מדור לדור אני רצה לשאול שאלה אחרת כן צחי ואני מבוגרים ממך ב-20 שנה אנחנו חווים את השכונה והרבה אנשים חווים את השכונה דרך הילדים שלהם וכשאנחנו הילדים שלנו גדלו במערכת החינוך בבית הקרם נחשפנו מילדים שנמצאים איתנו במערכת נו מהמשפחות שלהם עכשיו בתקופה שאנחנו היינו ילדים הרבה מאנשי בית הקרם זה היה אנשים שבאו לירושלים הבירה ובעצם המדינה ציפתה שהם יש לנו פה את שיקון המכס ושיכון המורים ושיכון חיילים משוחררים אנשים שבאו לבנות את המדינה ובאו לגור בירושלים ובחרו
(42:48) לגור בשיכונים בבית הקרם אחר כך יש את האקדמיה בירושלים בית הקרם קרובה לגבעת טרמ הרבה מאנשי האקדמיה באו היו פה כסטודנטים נשארו בבית הקרם רופאים שהדס כן עוד לפני התפתחות של שערי צדק היו חתך הילדים שלנו ואחד החששות שלי כורה ילדים בכיתה היה ש מחר קמים חמישה רופאים ואומרים אנחנו הולכים לתל אביב אולי במה החברתית או הרשת החברתית של הילדים שלי יכולה להתמוטט מי מאפיין היום את האוכלוסיה שלך אמרת בני 44 הורה לילדים בבית ספר יסודי פחות או יותר מה מאפיין את מהמבט שלך לא דווקא מחקרי את החתך של האוכלוסייה צעירה בבית הקר בודאי אז אני
(43:40) לא יכול להגיד את זה מחקרי כי לא עשיתי את המחקר אבל אני אגיד מי אני רואה אז אני רואה המון המון המון אנשים שעובדים או בשירות המדינה או בעמותות או באקדמיה או בהייטק אלה הדברים המרכזיים שכמובן יש עוד כל מיני עוד כל מיני תחומים יב לזה והחתך הזה הוא משמעותי כן זאת אומרת זהזה אנחנו מזכירים את האנשים המפורסמים שוב נרבר קט מרב קוהן וכולי אבל הם רק חלק מסדירה שלמה של אקטיביזם שנמצא בשכונה של אנשים שעובדים בעמותות של אנשים שמנהלים עמותות של אנשים שפעילים בכל מיני צורות יש למשל בשכונה שלנו שני חברי מועצת עיר א אין הרבה שכונות ובית הקרם היא גם לא השכונה
(44:24) הגדולה בירושלים היא לאלא אפילו לא מהגדולות שש שני חברי מועצת עיר א וגם לאורך הזמן כן היה ראש עיר בירושלים אנחנו רואים אקטיביזם מאוד משמעותי אנחנו רואים אנשים שמאוד אכפת להם ממה שקורה במדינה אנחנו רואים אנשים שהתפיסה הפלורליסטית שלהם היא מאוד משמעותית ואני אומר פה גם חילונים גם דתיים כלומר רוב הדתיים שחיים בשכונה נוח להם וטוב להם לגור בשכונה שבה הא היא שכונה מעורבת של חילונים ודתיים זה שבית הוועד פתוח בשבת אחלה זה שמאליות עובדות בשבת מצויין וזה מייצר איזשהו תמהיל מאוד מאוד חיובי לכן אני חושב אם חמישה רופאים יעזבו את
(45:07) ירושלים או חמישה יבואו לירושלים חבל אם הם יעזבו אבל אבל זה לא יעשה את השינוי הדרמטי אני גם אני גם מוסף אני למשל אבי השומר בשער התומר בבית ספר יפה נוף איש נפלא שישאר כמה שרק אפשר אז הוא שהוא למשל הילדים לא מתחצפים אליו לא צועקים זה אני לא מכיר כזה דבר מבית הספר היסודי ואני למדתי בבית ספר של מושב שאמור להיות נהדר ואבל אני רואה סביבה שהיא סביבה ש מחונכת שהיא מאוד מאוד מחונכת שהיא מאוד יש בה שליטה עצמית משמעותית ושיש בה גם הילדים נולדים לעולם שבו הם לומדים שהאפשרויות פתוחות ולא כל המדינה לצערנו כן זה לא דבר שניתן לכל המדינה זה
(45:56) קשור למיקום של בית הקרם וזה קשור לאנשים שבבית הקרם וזה זה קשור גם למסוגלות הזאת להסתובב ברחוב ולהגיד הנה תראו כמה אפשרויות יש לי לבחור יש פה הנה הפרופסור והנה שופטת בית המשפט העליון והנה סופרת הילדים המצליחה ועוד ועוד ועוד אנשים שהם הם דמויות לחיקוי שפשוט נמצאות פה הדבר האחרון שאני חושב שהוא כן משמעותי בית הקרם וזה גם חלק מכוחה היא לא הומוגנית ובתוך הער ירושלים שהיא גם עיר לא הומוגנית זו העיר החרדית הגדולה בישראל העיר הערבית הגדולה בישראל העיר הגדולה בישראל אז התמהיל המאוד מאוד מורכב הזה הוא הוא מייצר אני אגיד באופן אישי לי אין מקום
(46:42) אחר שאני רוצה לגור בו בישראל נקודה א תקשיב תקשיב לי היה מרתק תודה רבה זה כיף לשמוע אתה יודע אנחנו מסתכלים אנחנו מסתכלים אמה שאנחנו חיים את הרחוב אנחנו חתולי רחוב ולשמוע את זה כאילו בהבט האקדמי בהיבט הסוציולוגי זה מאוד מאוד מעניין תודה וזה עוד יותר מעניין שזה בא ממישהו שגם גר בשכונה וחי את זה אז תודה רבה שבאת והרת את אינינו ואתה יודע אנחנו 47 דקות בפודקאסט אנחנו נוצרים בדרך כלל ב-40 אבל אי אפשר היה לעצור א זה היה ממש מרתק אז כל אלה שעושים ריצה עם הפודקאסט הרוויחו עוד 10 דקות ריצה אז תודה רבה לאפריים שיתר אותך ושהוא שותף שלי
(47:39) לפודקאסט וחבר ותודה רבה לך שטרחת ובאת ופיני את הזמן ואני חושב שזה פרק חובה לכל מי שגר פה בשכונה בטח לוותיקים כמונו שנה טובה וזה מה שרציתי להשאיר אפריים לסוף אנחנו פרק אחרון של השנה הזא זאת אז אנחנו נאחל ושאני אומר את זה יש לי צמרמורת בכל הגוף זה לא מובן מאליו מה שקורה אני כבר אמרתי אתמול פה ברחוב שהסתובבתי בשבת אז אמרתי למישהי שלא יהיה בשרות רעות זא אומרת אנחנו כבר לא אומרים אוקיי אם לא יהה בשורות טובות אז שלא תהיין הבשורות רעות אז אנחנו נאחל שהשנה הזאת קצת תפקח העולם ויהיה רוגע במדינה הזאת ושנזכה באמת לראות את ה את כל
(48:26) החיילים וכל החטופים וכל השבועיים וכל מי שנמצא ושתהייה אחלמה מלאה ושנמשיך לשמוע פה מסוקים שנוחתים לנו פה כל היום וזה זה כל מסוק כזה שובר לנו את הלב וקצת תחזור השפיות לעולם הזה אז בעזרת השם ששנה הבאה נוכל לבשר פה בשורות טובות ותודה רבה לכם תודה רבה תודה רבה צחי תודה רבה אפריים ובאמת שנה טובה לכם לשכונה מאחל הרבה טוב לתושבי שכונת ב קרם אני מאחל לכולם לכולם אני מאחל שמדינת ישראל תהיה עוד קצת יותר כמו בית הקרם אני חושב שבית הקרם היא המודל ולכן אני אשמח מאוד שירושלים תתקרב לבית הקרם ו שמדינת ישראל תתקרב לבית הקרם לי כ ר אולי כ
(49:19) שואלים אותי הרבה פעמים מה זה בית הקרם וזה אמרתי שמדינת ישראל תהיה כמו בית הקרם עכשיו עם אמיר שהוא שמונה שנים פה אומר את זה אז גם הוא ותיק אתה מבין מה זה ותיק בבית הכ בוא בוא נגיד ששמחנו אותו תודה רבה לךך שר מדרין

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *