מהשימור אל ההתחדשות – אומנות הבנייה שמעצבת את העתיד צחי מארח צורי סעדה מיפו תל אביב, פרק 312

מהשימור אל ההתחדשות – אומנות הבנייה שמעצבת את העתיד צחי מארח צורי סעדה מיפו תל אביב, פרק 312

להאזנה לפודקסט

לצפייה בפודקסט

בפרק זה של "נדל״ן בשידור", מארח צחי קווטינסקי את צורי סעדה, מנכ״ל מייסד ובעלים של חברת "יפו תל אביב", ואת בנו קובי סער, סמנכ״ל השיווק והפיתוח העסקי.
יחד הם חושפים את הסיפור שמאחורי אחת החברות המרתקות בישראל – חברה שהחלה את דרכה בעולם השימור האדריכלי בתל אביב, והיום מובילה גם בתחום ההתחדשות העירונית.

🏛️ מהשימור – אל לב היצירה

צורי סעדה, מהשמות הוותיקים והמוערכים בענף הנדל״ן, עוסק בבנייה כבר למעלה מ־50 שנה.
הוא החל כפועל בניין בגיל 13, עבר דרך כל תחנות הענף – מביצוע ותיווך, דרך יזמות ופיתוח קרקעות – ועד הקמת חברת "יפו תל אביב", שהפכה לשם דבר בתחום השימור.

לדבריו,

“נדל״ן הוא לא בלוקים ובטון – זו אומנות.
כל בניין הוא יצירה עם נשמה, כמו פסל או ציור.”

אהבתו לשימור נולדה מתוך חיבור עמוק לבנייני תל אביב הישנה – שנות ה־20 וה־30 – שם למד להעריך את האסתטיקה, הדיוק והאומנות שבבנייה הקלאסית.
הוא מתאר את העבודה בשימור כאתגר הנדסי מורכב הדורש תכנון מדויק, לוגיסטיקה עדינה, וסבלנות אינסופית – אך גם כיצירה שמעניקה משמעות אמיתית לעשייה.

👨‍👦 חיבור בין דורות – בין נשמה לניהול

קובי סער, בנו של צורי, הצטרף לעסק המשפחתי מיד לאחר שחרורו מהצבא.
בתחילה “רק מאזין”, ולאט לאט הפך למנוע השיווקי והעסקי של החברה.
כיום הוא מוביל את האסטרטגיה השיווקית והפיתוח העסקי של יפו תל אביב, ומשלב בין המורשת המקצועית של אביו לבין חשיבה מודרנית וחדשנית.
יחד הם מהווים שילוב נדיר של יצירתיות, מקצוענות וראייה ארוכת טווח.

🏙️ מהשימור להתחדשות – הידע שהופך ליתרון תחרותי

הניסיון העצום שנצבר במשך עשרות שנות עבודה בבניינים לשימור מעניק לחברה יתרון ייחודי בפרויקטי התחדשות עירונית.
בעוד חברות רבות מתמודדות עם אילוצים הנדסיים ורגולטוריים בפרויקטים מסוג זה, יפו תל אביב כבר חיה ונושמת אילוצים כאלה שנים – ויודעת להפוך אותם להזדמנויות יצירתיות.

צורי מחדד:

“מי שבנה בשימור – יודע להתמודד עם כל אתגר.
שם למדנו לחשוב אחרת, להיות יצירתיים, לאלתר ולתכנן במדויק.”

💎 סטנדרט של יוקרה גם בהתחדשות עירונית

בדיוק כפי שבפרויקטי שימור החברה הקפידה על איכות, כך גם בפרויקטי ההתחדשות היא מביאה את אותה תפיסה:
איכות, דיוק, ומפרט טכני עשיר – ברמה של פרויקטי יוקרה.

“אני נותן ללקוחות שלי את מה שהייתי רוצה לעצמי,” אומר צורי.
“כך אף דייר לעולם לא ירגיש ששילם הרבה וקיבל פחות.”

💼 אמינות של בית, עוצמה של חברה

צורי וקובי מדגישים כי אף שמדובר בחברה פרטית, היא פועלת בשקיפות מלאה, עם גב כלכלי איתן וניהול אחראי.
“כשאתה קונה אצלנו דירה – אתה לא לקוח, אתה משפחה,” אומר צורי.
הגישה האישית הזו, יחד עם ניסיון של עשרות שנים, הפכה את יפו תל אביב לשם נרדף לאמינות, מקצועיות וסטנדרט בלתי מתפשר.

💬 משפט מפתח לסיום

"השימור הוא בית הספר הטוב ביותר להתחדשות עירונית –
ומי שלמד לשמר, יודע גם לחדש נכון."

✍️ צחי קווטינסקי
יועץ נדל"ן ומלווה משקיעים ורוכשים

📱 דברו עם רחלי קווטינסקי בוואטסאפ: http://wa.me/97255366884

תמלול אוטומטי – נא להתעלם משגיאות

ברוכים הבאים לעוד פרק בפודקאסט ‫'נדלן בשידור' של צחי euuטינסקי ‫ונדלן בקלות. ‫והיום אני אצל אבא ובן, ‫אומנם שני שמות שונים, ‫אבל זה אותו שם, ‫אצל צורי סעדה ואצל קובי סער, ‫ואני בחברת יפו תל אביב. ‫ואני ממש מעריך שככה פיניתם זמן ‫והזמנתם, הסכמתם לשמוע אותי, ‫אחרי שאני שמעתי עליכם ‫והבנתי שנכנס גוף מיוחד לשוק ‫שמתעסק בהתחדשות עירונית, ‫שהוא לא בגוף הסטנדרטי, ‫והיה לי מאוד מאוד חשוב להביא ‫סוג של בשורה חדשה, ‫בגלל שאני נתקל בזה המון ‫בכל העולם של ההתחדשות העירונית.

 

‫היום הרי זה נפוץ, ‫וכבר עשיתי פרקים על התחדשות עירונית, ‫אבל אני הבנתי, ‫מהסיפורים ששמעתי עליכם, ‫שאנחנו כאן נמצאים באיזה משהו מיוחד, ‫בה שלא התחלנו מאותו מקום, ‫אז אנחנו הולכים לספר את הסיפור הזה. ‫ואני כבר יודע, ‫כבר קיבלתי ככה את התדריך לפני. ‫אז לפני שאנחנו ככה נדבר ‫על החברה והכול, ‫בואו ככה, כל אחד יציג את עצמו ‫בשתי מילים, ממש ככה להתחלה, ‫ואז נצלול לכל הסיפור ‫של החברה הזאת, נספר את ההיסטוריה, ‫נבין למה מפה אנחנו בהווה הנוכחי, ‫וזה, אז בואו ניתן לאבא לכבוד.

 

‫בואו תספר לי מי זה בעל החברה. ‫צורי סעדה, ‫המון המון שנים בנדלן, ‫מגיל 13, בתור ילד, ‫פועל בניין פשוט, ‫דרך כל מרכיבי הנדלן, ‫ביצוע, תיבוך, ‫ארגון קבוצות רכישה, ‫יזמות, אפשרת קרקעות, ‫הכול עד לפה. ‫אני עושה את זה כבר, ‫זה העשור ה-6 כבר שאני עושה את זה.

 

‫אני בתוך הענף הזה. ‫אתה צריך לשכנע אנשים ‫שאתה מעל גיל 60, לא רואים את זה. ‫מה לעשות, אני 67, ‫לפני עשרה ימים.

 

‫אה, מזל טוב. ‫-תודה. ‫סעדה, 12 יום.

 

‫נהנה מזה, יצירתיות, ‫זה מבחינתי נדלן, ‫זה לא בלוקים בבטון, ‫אני רואה בזה יצירה בדיוק כמו פיסול. ‫אני חושב שאנחנו כאן ‫יכולים לעצור את הפרק, ‫אמרת את הכול, ‫ושהגישה, ההסתכלות הזאת, ‫שאתה מדבר מפה של נאהבה, ‫ובגישה של מה שאתה אומר, ‫זה עושה את ההבדל בין כולם. ‫ההבדל שאתה פוגש אנשים ‫וכולם מדברים, זה מקור פרנסה.

 

‫ואצלך זה סוג של אומן שעושה יצירה. ‫-אחד מהשמיים. ‫ככה אני מרגיש מרגש שנכנסתי.

 

‫אני יכול לספר לך סיפור אמיתי קצר. ‫אני ב-87' נפצעתי בתאונת עבודה, ‫נפרטתי מבניין, ‫עברתי תהליך של שיקום ‫של בתי חולים, עוד אינו, ‫ובשלב מסוים לא יכולתי ‫לחזור לביצוע, ‫וביטוח לאומי היה צריך לתת לי… ‫שיקום תעסוקתי. ‫-שיקום תעסוקתי.

 

‫ובאו ונתנו לי כמה אפשרויות, ‫והסתכלתי על אותה פקידת שיקום, ‫שאני מכיר אותה הרבה שנים ‫ועוד לפני כן, ‫הייתה נחמה, כאילו, את באמת ‫מאמינה שאני יכול לעשות את זה? ‫אמרתי, מה אתה עושה היום? ‫אתה עובדת עבודת פרח, ‫אתה עובד בבלוק עם בטון, ‫עבודה מלוכלכת. ‫האמת כנראה שאת לא מבינה. ‫תחשבי שאת מגרש ריק, אין בו כלום, ‫ואת נכנסת לעבודה, ואת צריכה להבין ‫שבסופו של יום יעמוד פה בית ‫שיגורו בו אנשים שצריך לחשוב ‫על כל מה שהם… ‫כל הצרכים שלהם, איך ייראה, ‫אם כיוון… ‫זה לא, מבחינתי, אמרתי, אני לא שונה ‫מאותו אמן שלוקח קמבאס, ‫מורח אותו על הקיר ומתחיל לצייר, ‫או מאותו פסל שלוקח חומר גלם ‫ומתחיל לעבוד.

 

‫זה אומנות לכל דבר. ‫זה שיש לנו תוכניות ומביאים לנו ‫פחות או יותר דברים מה צריך לעשות, ‫עדיין צריך לעשות אותם. ‫ומי שעושה אותם, זו אומנות.

 

‫אבל זה לא רק התוכניות, ‫שגם כשאתה הולך לתכנן, ‫הדליכל שעושה לך את העבודה… ‫-הוא מקבל את ההכוונה שלך… ‫הוא עושה את העבודה האחרית ‫למשהו הזה. ‫אתה יודע, אנחנו פוגשים את זה היום ‫באיי-איי, ‫שאתה יודע לתת לו את ההוראות. ‫הוא מקבל את ההכוונה, אני… ‫לומד כל יום ממקומות שאני מגיע אליהם, ‫אם זה בתי מלון ואם זה מבני ציבור, ‫ולוקח משם אלמנטים ‫ומביא אותם לתוך הדירות.

 

‫אני אתן… אני אתן סאם דוגמה. ‫הייתי עם שתי הבנים שלי במיאמי, ‫ונכנסנו למלון, לא צריך לדקות בשמו, ‫מלון די מכובד, ‫וראיתי דבר יפה, שאני יורד מהמיטה, ‫נדלק ליאור מסביב למיטה. ‫ואמרתי, וואלה.

 

‫בן אדם בא, קם באמצע הלילה, קורא, ‫צריך לשירותים, צריך לקום לשתות מים. ‫למה הוא צריך להדליק אור ‫ולהעיר את מי שנמצא איתו בחדר? ‫זה דבר שטותי, לשים פס תאורה ‫מסביב למיטה, ‫עלויות של כלום ושום דבר. ‫-אם זה רגש, הוא ידליק לו את האור.

 

‫ואם נגיע ברצפה, מדליקה את האור, ‫ויש לו אותו אחד שירד ממער, ‫מספיק אור, ‫בשביל להגיע אליהם שהוא רוצה להגיע ‫בלי להתעכל בכלום ולא יפרט על השני. ‫בסופו של דבר, כשאתה בא לבית, ‫לדירה שאתה גר בה או לבית שאתה גר בה, ‫אתה צריך את הנוכחיות שלך, ‫אתה צריך שיהיה לך כיף להיות שם, ‫ולפעמים גם אין לך הרבה שטח, ‫אבל אתה צריך שבשטח המעט הזה ‫יהיה לך מספיק מרווח חיים ‫לצרכים שלך. ‫ומה שאני עושה ביום-יום, ‫בכל דקה זה ללמוד ‫מה אני יכול לתת בבניינים שאנחנו בונים, ‫לאותם דיירים שקנו מאיתנו את הדירות, ‫את הכי טוב שיכול להיות להם ‫בנוחות ביום-יום שלהם.

 

‫אז בוא ניתן, בוא ככה, אתה יודע ‫שאני רוצה כבר להיכנס לתוך הנושא ‫ולספר את ההיסטוריה, ‫ושאנשים סקרנים, אני הדלקתי אותם, ‫אבל קובי, ככה, תן לנו… ‫אנחנו צריכים לגלות, ‫אמרנו מאיפה אנחנו מכירים, ‫אבל בוא, אתה הבן שנכנס לתוך החברה, ‫ואנחנו לא ניכנס כאן לעניין ‫שנכנסים לתוך עסק של אבא, ‫שיש לך אבא מאוד יצירתי, ‫אז בוא תספר ככה, ‫נכנסת לחברה מתי, ‫ומה החלק שלך בחברה, מה אתה עושה? ‫אני נכנסתי לחברה מיד ‫עם השחרור שלי מהיצרה, ‫בעוד פחות מחודש ל-23 שנים. ‫התחלתי ממאזין, שזה בעצם ‫לשבת לידו ורק לשמוע, בלי לדבר, ‫ומהר מאוד נכנסתי ‫לכל העולם של השיווק ‫ומאמן על הפיתוח העסקי. ‫למדת גם את… ‫המורה הכי טוב נמצא פה לידי, ‫הוא לימד אותי.

 

‫את מה שלמדתי אחרי זה, ‫את כל התעודות שאחר כך, ‫הן לא שווות כלום בפועל, ‫כי כשהגעתי לשם, ‫הגעתי לקבל את התעודה ‫כי את הידע כבר הנחינו לי בבית. ‫זה ברור, וזה יתרון גדול ‫שאני מדבר הרבה מאוד ‫על העולם של הניסיון. ‫אבל אז בואו נלך לדרך.

 

‫בואו ככה, בואו נתחיל. ‫אנחנו בעצם מדברים על חברה, ‫חברה פרטית, ‫שהחברה הזאת לא התחילה ‫כמו שאנחנו מדברים היום ‫על כל ההתחדשות העירונית, ‫או בעצם אתה אמרת לי, ‫קובי, קודם תיקנת אותי, ‫כן, עשינו סוג של התחדשות עירונית, ‫גם לפני שזה היה פעם ה-38' ‫וכל הדברים ש… ‫זה היה רשום כהתחדשות עירונית, ‫אתם התחלתם כחברה שקנתה בניינים ‫ונכנסה וחיצ'ה אותם ‫ועשתה בני דברים. אז בוא ככה, צורי, ‫בוא תכניס אותי לכל הסיפור ‫ממה זה התחיל ואיך זה התחיל ‫ומה עשיתם ‫ומה היה מיוחד בדברים האלה.

 

‫ואיפה אתם בכלל מתעסקים? ‫זה התחיל מתוך אהבה שלי לשימור, ‫לבניינים לשימור, ‫לתל אביב של המאה הקודמת, ‫שנות ה-20' וה-30' של המאה הקודמת. ‫קודם דיברנו על זה ‫שזה סוג של אמנות. ‫שם באמת אתה יכול לראות ‫בניינים שהם אמנות, ‫אם זה בפיתוח של החלונות, ‫בחדרי מדרגות, ‫בריצופים שיש בבניינים האלה, ‫בכל האלמנטים שהיום אנחנו ‫מנסים לשמר אותם ולשרזר אותם.

 

‫בסיפורים שמאחורי הבניינים האלה. ‫יש היסטוריה בסוף בבניינים האלה. ‫זה בניינים שהיו פה בימי הבריטים ‫ואפשר להיות גם לפני.

 

‫כל בניין זה עולם ומלואו. ‫היסטוריה, אומנות. ‫זה בניינים ששמו את הכרזת העצמאות.

 

‫הכירות ששמו את הכרזת העצמאות. ‫הערך שלהם בעיניי ‫הוא הרבה יותר מן הדלת. ‫אבל אני אשאר אותך שאלה ‫בתור יזם.

 

‫אנשים תקשיבים ואומרים, רגע, ‫בשביל מה היה להיכנס ‫לשיגעון הזה של עולם השימור. ‫הרי השימור, ובמיוחד בתל אביב, ‫ואתם יודעים את זה יותר טוב ממני, ‫הוא עולם מאוד קשה, מאוד קפדני, ‫מאוד יקר בעלויות שלו, ‫עם דרישות אין ספור מהעולם הזה, ‫בפרטים הכי קטנים. ‫למה בן אדם צריך להכניס ‫את הראש הבריא שלו ‫למיטה החולה הזאת? ‫-אני אומר לך, זה הכי פשוט שיש.

 

‫אומרים עם שלא יודע ‫מה העבר שלו, לא יהיה לו עתיד. ‫אז זה אותו דבר גם במדינה שלנו. ‫בעצם, הייתה לנו פה תקופות ‫שלפני קור המדינה ‫שבנו פה בצורות שהיום לא בונים.

 

‫מדהים, הכול מאוד מאוד מדויק, ‫אתה רואה שהיה חשיבה. ‫היום לא בונים ככה. ‫היום הבנייה היא בנייה מודרנית, ‫זה קוביות, ואני יכול להסתכל… ‫אני יכול להסתכל על בניין ולהגיד לך ‫בדיוק מי ההדריכל שתכנן אותו ‫בבנייה הרגילה מהסיבה ‫המאוד פשוטה.

 

‫ההדריכלים שלא מתעסקים בשימור, ‫ברובם מאוד מרובעים בחשיבה שלהם. ‫והם עשו בניין אחד, ‫הוא יכול להיות יותר אחר, ‫הוא יכול להיות יותר צער, ‫טיפה יותר גבוה, ‫אבל בסוף אתה תראה עשרה בניינים ‫של אותו הדריכל, ‫בלי לדעת שזה אותו הדריכל, ‫ואתה תגיד זה אותו אחד. ‫הכול שטנץ, אין הבדל, ‫בשימור בסגנון של הבאורוס, ‫בסגנון האקלקטי, בבנייה הערבית, ‫יש חיים בתוך הבניין.

 

‫זה לא… אתה לא תראה שתי בניינים ‫זהים אחד לאחד. ‫הם יכולים להיות אולי קצת דומים, ‫אבל תמיד תראה שזה לא אח תאום. ‫אז בוא, צורי, אתה זה שנכנס ‫לתוך העניין הזה.

 

‫אני אגיד… ‫-אתה נרמחגיש שהלב שלך פועם. ‫אני שומע את התקרות לב. ‫דבר.

 

‫אני אגיד לך משהו. ‫לא יודע כמה, אבל הרבה מייזמים ‫והרבה מאנשים קמים בבוקר, ‫הולכים לעבודה או לעסקים שלהם ‫כדי לייצר כסף, בכמה שיותר כסף, ‫והם נהנים בעצם יצירת הכסף, אוקיי? ‫אוקיי. אני לא אצטנע ואגיד ‫שכסף לא מעניין אותי, ‫כסף מעניין אותי מאוד, ‫אני אוהב את החיים הטובים, ‫אני אוהב מותגים, אני אוהב ‫לחיות ברמות הכי גבוהות, ‫אבל אני לא קם בבוקר ‫רק בשביל להרוויח כסף.

 

‫ומבחינתי, העבודה שנקראת ‫בניין בכלל ושימור בפרט, ‫זה נשמה. ‫זה בניינים עם נשמה. ‫הבניינים האלה הם אי אפשר לייצרות.

 

‫הלוואי בעיריית תל אביב, ‫או כל עירייה אחרת, ‫הייתה מאפשרת לי, כצורי, ‫כיפו תל אביב, ‫כאזם לבוא ולבנות כמו שבנו ‫בשנות ה-20 וה-30, ‫עם אותם מרחבים, ‫עם אותו גובה של דירות, ‫עם אותו אומנות שיש ‫בתוך העשייה הזו. ‫השאלה אם העירייה לא נותנת ‫או שזה נהיה פחות כלכלי. ‫היא לא נותנת, היא לא נותנת.

 

‫גם כשרציתי, ‫יש לנו בניין ברחוב חברון, בתל אביב, ‫שבאתי ואמרתי לעירייה, ‫אני עושה שימור וולונטרי, ‫תנו לי לבנות אותו, ‫אמרו לי, לא מאשרים לך. ‫זה בניים לשימור, ‫יש להם את הייחוד שלהם, ‫זה בניים לשימור. ‫זה פשוט, הרבה מעבר לכסף, ‫ואני מאמין שגם הלקוחות ‫שקונים אצלנו ומשלמים יותר יקר ‫מדירות מה שהם יכולים לשלם ‫על בניין רגיל, ‫משלמים על השימור, ‫משלמים כי הם מבינים שהם קונים ‫מוצר, יצירה שהיא אומנות, ‫שהיא ייחודית, ‫שהיא אי אפשר לייצרות כמוהה.

 

‫זה נגמר, יש מספר מסוים ‫של בניינים בתל אביב, ‫יש כאלה בחיפה, ‫יש בירושלים שימור, ‫אבל זה מספר בניינים ‫שברגע שהם יישופצו ‫וייבנו ויגמרו, זהו זה, ‫אי אפשר לייצרות. ‫זה בדיוק כמו מכרי יעלומים ‫שיש נישה של יעלומים ורודים, ‫ברגע שהם מתי מעט, ‫ברגע שיוציאו אותם, ‫לא יהיה חזרה, ‫ומי שיש לו יעלום ורוד, ‫כנראה שבעוד 20 שנה ‫הוא יהיה שווה פי כמה יותר, ‫כי הוא ייחודי, כי הוא אחר. ‫אבל איך אנחנו מתמודדים ‫עם כל ההוראות של השימור האלה ‫שדורשים מאיתנו ‫תרשות מאוד מאוד קשות? ‫נכון, נכון, מצריך הרבה יותר משאבים, ‫הרבה יותר, הרבה מאוד אורך רוח, ‫הרבה מאוד סבלנות, ‫כי גם האנשים במחלקת השימור ‫בעירי התל אביב ‫לא תמיד יודעים לקבל החלטות, ‫ואנחנו כפופים להחלטות שלהם, ‫ולפעמים אנחנו יכולים להיות ‫במצב של חודש, חודש וחצי, ‫עומדים ומחכים להחלטה שלהם.

 

‫אם זה על הגוון של הצבע של התיח, ‫אם זה על האישור של מעקה, ‫אם זה על דברים שהם… ‫ואפילו פרופיל בזמן, אפילו פשוט שיש. ‫אז באמת, בוא תסבירו שניכם, ‫ואני חושב שזה מאוד חשוב, ‫אני חושב שמזה, זה הלב, ‫מה המשמעות של בנייה בשימור? ‫זאת אומרת, למה יש הבדל כזה גדול ‫בעבודה וביצירה, וזו אומנות, ‫אני מסכים איתך שזו אומנות. ‫-זו עבודה אחרת.

 

‫מה ההבדל בין בנייה קונבנציונלית ‫לבין עבודה בשימור? ‫מה זה דורש מהיזן? ‫זה כמו להגיד להטיס מטוס ‫או לנוגה לוטו. ‫אם אתה נוהג על אוטובוס, ‫אם אתה נוהג על אוטובוס, ‫אז גם אתה מסיע אנשים, ‫וגם במטוס אתה מטיס אנשים. ‫אבל זו שתי עולמות אחרים לגמרי.

 

‫-אז תסביר, תסביר מה זה אומר. ‫כי שאלה, איך אתה מתארגן ‫בלעבוד באתר בנייה? ‫ותקשיבו, תקשיבו כולם ‫לקול של צורי, ‫ותקשיבו מה קרה לו ‫שאנחנו מדברים על הדבר הזה. ‫אתה הרגשת? פתאום הקול עלה.

 

‫קדימה. ‫כשאתה בא לבניין ‫לבנות פרויקט רגיל, ‫יש לך מגרש ריק או מקסימום, ‫הרסת בית ובנית, ‫ואז אתה יודע להעמיד את המנות, ‫ואתה יודע להעמיד את החדר ‫של המנהל עבודה ושל המנהל פרויקטים, ‫ומקום לעובדים, ‫ואת כל מה שצריך בארגון האתר. ‫כשאתה בא לבניין לשימור, ‫יש פה בניין, אין פה שטח.

 

‫יש פה בניין שעומד, ובדרך כלל ‫הוא עומד על 80-90 אחוז משטח המגרש, ‫שכמעט ולא נשאר חשוליים לעבודה, ‫ואתה צריך להתארגן לעבודה הזו, אוקיי? ‫זה לא… אם אתה לא תדע מראש ‫איפה אתה שם כל דבר בכל שלב, ‫אתה פשוט לא יוצא מזה. ‫אם אתה לא תדע את הסדר העבודה, ‫אתה לא יכול להתחיל לשבור כמו שבא לך, ‫כי יש דברים שאם תשבור אותם ‫אז תפיל את החלק שאסור לשבור. ‫אז הכול צריך להיות מדויק ומתוכנן, ‫ועם סדר שאם לא תלך בסדר הזה, ‫אתה פשוט לא תגיע לסוף, ‫או שתעשה נזקים.

 

‫העבודה עצמה היא גם מאוד מאוד ‫מאוד מסורבלת, ‫כי אתה לא עובד בשטח נקה, ‫אתה לא בא ומקים קומה חדשה, ‫אתה מקים קומה שהיא חלק ‫מקומה קיימת, ‫אתה צריך להסתדר איתה בגבעים, ‫שבסוף יהיה כניסה מחדר מדריכות. ‫השיטות שעבדו פעם ‫הן לא השיטות של היום. ‫היום, בכדי לרצף דירה, ‫אתה צריך 15-20 סמטר של מילוי.

 

‫בבניינים לשימור אתה מוצא אולי, ‫אולי בין שלושה ל-5 סמטר של מילוי. ‫יש לך להעביר מערכות, ‫אתה לא יכול להעביר אותן ‫בין הרצפה לבין הריצוף, ‫אתה צריך להעביר אותן ‫בתקרה למעלה עם הנמכות גבס. ‫יש לך אלה ואחת דברים ‫שאם אתה לא חושב ומתכנן אותן מראש, ‫אתה לא יכול לבוא ולהגיד, ‫אני באתי לבניין היום, ‫רפותם, אני מתחיל לרוץ עם הבניין.

 

‫לא, אם לא ישבת יום לפני כן ‫ועשית לעצמך, עשית סידור עבודה, ‫איך אתה מנהל את הפרויקט הזה ‫יומיים לפני כן, ‫אתה לא יכול להתקדם איתו. ‫אחד הדברים, ‫ואני מתפלא שלא ככה נותנת עליו את הדגש, ‫אם אתה רוצה להכניס כלי הנדסי ‫לתוך המדינה… ‫אין לך אפשרות. ‫-זה לא משהו ש… ‫אתה בהרבה מאוד מקרים ‫אתה צריך או לפרק ברמה של שימור ‫ולסמן ולעשות, ‫או שאתה צריך להניף אותו.

 

‫בבניינים לשימור אתה לא יכול לפרק. ‫מה שלשימור לא ניתן לפירוק. ‫באוי ואבוי, אם תפרק במקרה… ‫או להניף את זה פנימה ‫ובצורות מאוד מיוחדות, ‫שזה עלויות אדירות.

 

‫-הלוגיסטיקה מטורפת. ‫היא פי כמה יותר מאשר ‫בבניינים רגילים, אבל זה כיף. ‫זה כיף.

 

אתה גומר בניין לשימור, ‫ואני עובר ליד בניינים שסיימתי, ‫אני נהנה להסתכל עליהם. ‫זה כמו… ‫-תן לי דוגמאות של בניינים. ‫אנשים שואלים עכשיו, ‫איזה בניינים בניתם? ‫איזה בניינים? שלושה או עשרה? ‫-מורחוב תשע, מונטיפיורי תשע עשרה, ‫שנקין חמישים, ‫זה הכל בניינים לשימור.

 

‫בעיניי, יצירות אומנות מטורפות. ‫כמה זמן לוקח לעשות ‫כל פרויקט כזה? ‫בין שלוש לארבע שנים, ‫וזה פרויקטים של… ‫אנחנו מדברים על… ‫-זו ביצוע שלוש לארבע שנים, או מתכנון? ‫לא, לא. תכנון בתל אביב ‫זה עושה עם השימור.

 

‫יש לנו לעבור את מחלקת השימור, ‫שהיא לבד, ‫לוקח לנו בין שנה וחצי, שנתיים, ‫לתאם איתה ולסגור איתה את הכול, ‫מה מתכננים, איך יהיו המעקות, ‫איזה סוג של מעקות, ‫איזה סוג של דלתות, איזה סוג… ‫הכול ברמה שהם יורדים איתנו ‫לרזולוציות של מתערבים בכול. ‫בכול, כולל גם אם יש לך… ‫בדרך כלל יש אגפים חדשים ‫שהמצאו לבניין לשימור, ‫כולל מה שיהיה באגף החדש, ‫כולל תאורה, איזה סוג של תאורה ‫תהיה. הכול, הכול, ‫הם יורדים איתך, אז זה לוקח ‫בערך שנה וחצי, שנתיים, ‫יותר מאשר תכנון רגיל.

 

‫הביצוע לוקח בין שלוש לארבע שנים לבצע. ‫זאת אומרת, אם אתה נכנס ‫לפרויקט לשימור, ‫סדר גודל של מרגע שרכשת את הקרקע ‫עד רגע שמסרת את הדירות, ‫אנחנו נהיים בין שבע לתשע שנים, ‫פחות או יותר. ‫ואני רוצה לשאול, ‫ואני אשאר אותך, קובי.

 

‫אתה יודע, אחד הדברים, ‫ואני שמעתי את אבא אומר, ‫אין לי את הרוחב, אני בניתי בירושלים ‫בניינים חכמים, ‫אז אני מודע כמה צריך ‫וכמה עוברים דברים, ‫והיום אנחנו צריכים ‫לתת את המודרניזציה. ‫איך אנחנו משלבים את המודרניזציה ‫שאבא נגע בה בקצה קצר ‫יחד עם השימור ועם ההיסטוריה? ‫זה משימה בפני עצמה שצריך ‫הרבה מאוד יועצים בשביל זה. ‫והרבה מאוד פעמים אתה לא יכול ‫לעשות משהו ואתה צריך לעשות אותו.

 

‫למשל? ‫-כמו צנרת, ‫או כמו שאני רוצה לעשות ‫חימום רצפתי, ‫בעל הכוח רוצה חימום תת רצפתי. ‫נכון שבתל אביב זה פחות נהוג, ‫בירושלים זה יותר, ‫אבל התחילו לבקש את זה ‫גם בתל אביב. ‫ואתה לא יכול לעשות את זה, ‫אבל אתה גם צריך למלא ‫את הרצון של הלקוח, ‫כי בסוף כשאתה מוכר מגור היוקך, ‫הלקוח רוצה משהו, ‫אתה, תפקידך להגשים לו חלום, ‫ולכן אתה תלך ליועצים ‫ואתה תחפש ספקים.

 

‫מצא לנו, לדעתי, בשנקין ‫עם חימום תת רצפתי, ‫עד שמצאנו את החימום באובי הנכון ‫שיכול להיכנס דרך… ‫מתחת ל… ‫-למצוא, לפעמים לגלח. ‫מתחת לריצוף. ‫-לגלח מהתקרה הקיימת, ‫ואז זה מצחיק אותך בחיזוקים, ‫בקונסטרוקטור, בעלויות נוספות, ‫כי גם ככה הרצפה של השימור ‫היא רצפה מאוד מאוד דקה.

 

‫היא גם לא רצפה באובי של 25, 30, ‫כמו שאנחנו רואים לפעמים, ‫היא 18, 15 סנטימטר, ‫והיא גם לא עם זיהום ברזל ‫כמו של היום, לפעמים זה סתם… ‫זה לא סתם, זה רלסים כאלה דקים. ‫כן, זה רלסים שחובקים ‫את הבטון שיצגו לתוכן. ‫אנחנו צריכים לחזק את זה ‫עם מסגרות, ‫ואתה צריך למצוא פתרונות לדברים ‫שבבנייה קונבנציונלית ‫הם מאוד מאוד פשוטים ומאוד… ‫-כן, אבל למשל, למשל, ‫אם פעם היו תריסים… ‫סליחה שאני שואל שאלה, ‫אני אתן לכם.

 

אם פעם היו תריסים, ‫עושים תריסים חיצוניים כאלה, ‫או דברים… ‫-די עושים את זה. ‫והיום אנחנו רוצים חשמלי, ‫אנחנו רוצים לפון נקי. ‫אז יש שתי סוגים של תריסים בשימור.

 

‫יש את התריסי כנפיים, ‫שהם לא יכולות להיות חשמליים. ‫ויש את התריסי גלילה. ‫מה שהיה תריסי גלילה, ‫כן אפשר לקיב להם מנוע חשמלי.

 

‫לא, אם היה גלילה, זה גלילה. ‫-לא, היה גלילה של… ‫של חוט. ידלית, של פר.

 

‫אה… אז אלה, אתה עושה… ‫משחזר אותם, ‫אבל אתה רק עושה אותם חשמלים, ‫לא עושה אותם… ‫זה גם גרור בגאירות, ‫פ passions are genauso flowers. ‫אלה תריסי כנפיים. ‫ואני יכול להגיד לך שהיום ‫אנחנו בונים בניין ‫שהדלתות כניסה לבניין, ‫זו יישמעה הזיה, ‫הדלתות כניסה לבניין ‫עם אותן דלתות, ‫עם החלק העליון חלון.

 

‫אני לא יודע עד כמה אתה זוכר, ‫אבל פעם היו דלתות. ‫אבל בסך הכול ‫שמה מתחתיך בגיל. ‫-כן, עדיין.

 

‫היו דלתות שמלמעלה, ‫מעל הדלת היה חלון. ‫נכון. ‫-והיום יש לנו בניין ‫שאנחנו עושים אותו, ‫ובא רוחש ואומר, תקשיבו, ‫זה הקומות הקיימות, ‫הם בדרך כלל קומה ראשונה, ‫שנייה, מקסימום שלישית, ‫זה לא בניין שנבנו לגובה.

 

‫ואני אומר, תשמע, קומה ראשונה, ‫כאילו, מה זה? ‫אז ייכנסו לגנבים בשנייה, ‫ובא לך קיבוי אש, ‫ואומר לך, אני צריך דלת ‫שתהיה עמידה בפני אש, ‫אבל זה דלתות עץ, ‫זה לא דלתות רב בריח או הרמטיקס ‫או כל חברה עם דלת הגנה. ‫ואתה צריך למצוא את השילוב ‫ולעשות את זה. ‫ואני רוצה לשאול שאלה ‫עוד פעם את קובי.

 

‫אתה יודע, אחת הבעיות, ‫בעיקר בתל אביב, זה חניה. ‫והיום שאתה מוכר דירת יוקרה, ‫ואנשים יש להם מכוניות גדולות, ‫ואנשים יש להם יותר ממכונית אחת ‫במשפחה, ‫ובדירות יוקרה זה יותר משלוש. ‫איך אנחנו עושים את הפתרון ‫ואיך אנחנו משלבים את החנייה? ‫הרי אמר אבא קודם, אמר, ‫אנחנו לפעמים עובדים בקווי אפס, ‫אנחנו עובדים על בתים ישנים.

 

‫איך אנחנו משלבים חניות ‫בתוך הבניינים האלה ‫שיש לנו גם בעיה לחפור? ‫הסבתה בדיוק על מה שרציתי ‫מקודם להגיד, ‫שזה הדבר הכי חשוב בבניינים לשימור, ‫וזה גם מה שהופך את הבניינים ‫שלו למיוחדים. ‫אנחנו לא בונים בניינים ‫שאין להם חנייה. ‫תסביר לי.

 

‫ובשימור יש הרבה מורכבות, ‫כי איך אתה נכנס לחנייה. ‫אז מה שעושים, ‫אנחנו חופקים את הבניין בתליה. ‫תסביר.

 

‫עושים רלסים שמחזיקים את הבניין, ‫מהנדס בא, ‫מתכנן לך איך לעשות את זה נכון. ‫זאת אומרת, אתה בונה ‫קונסטרוקציה של רלסים, ‫שמחזיק את כל הבניין. ‫-ואתה תולה את הבניין הפוך.

 

‫תולה את כל הבניין עליו. ‫אני מבין את זה, ‫זה חשוב לי שאנשים יבינו. ‫ואתה מתחיל לחפור מלמטה.

 

‫במקרים טובים, יש לך ‫ארבע מטר בצד, ‫זה מאוד נדיר שאתה יכול ‫לרדת מהם ולחפור. ‫במקרים אחרים, כמו במונטיפיורי, ‫היינו צריכים לרדת ‫מתחת למרפסת קיימת ‫שהייתה על קומת הקרקע, ‫גובה חצי מטר מעל קומת הקרקע, ‫ואתה מתחיל ממש חפירה ‫שהיא לא נורמלית ביום-יום, ‫היא מאוד חירוגית, מאוד עדינה. ‫-אתה חופר עם כפית.

 

‫תסביר. ‫אתה לא יכול להחליף כלים כבדים. ‫אתה חייב מיני-באגרים, ‫שזה ממש כלי שיכול ‫לכנס בכל מקום.

 

‫אתה צריך לתמוך את הבניין, ‫לפני כן… ‫לתמוך זה מה שקובי אמר. ‫לתמוך עם מסגרות שבעצם, ‫לווטל את האדמה שהבניין יושב עליה, ‫אתה מווטל את ה… ‫כאילו אין אדמה, ‫אתה פשוט תולד, הבניין נשאר, ‫יושב על המסגרות הזו, ‫שהיא מוחזקת מחוץ לבניין ‫על יסודות של בטון שאתה מייצר אותן, ‫ואתה מתחיל לחפור ‫מתחת לבניין קיים. ‫כשאתה מגיע לשלב שאתה ירדת ‫ל-4, 5, ולפעמים גם… ‫וירדנו גם ל-17 מטר.

 

‫ירדתי מרמת גן ל-27 מטר. ‫-לא, מרמת גן ירדנו ל-27 מטר, ‫אבל זה לא שימור אותו דבר. ‫ירדנו… ‫כן היה לשימור.

 

‫אתה יורד ל-15, ‫10 מטר, 17 מטר, ‫ובעצם מעליך יש בניין ‫שעומד שתי קומות, שלוש קומות. ‫שאתה יורד אליו עם מסעו ‫או עם מעלית? ‫לא, לא. בסוף אתה תירד עם מעלית.

 

‫אין סיכוי. מאוד מאוד נדיר. ‫הצלחנו לעשות את זה במונטיפיורים.

 

‫אנחנו מדברים על מעלית רכב, כן? ‫שאתה תסביר לאנשים. ‫זה מתקן חניה רובוטי, ‫מה שהיום קיים. ‫אנחנו התחלנו עם זה ב-2012, ‫שזה נותן פתרון לחניה, ‫כי מאוד מאוד… ‫-אני כבר ב-2002 ‫החליכו אותי לעשות בבניין בירושלים ‫מכפילי חניה.

 

‫כפילי חניה זה… ‫-זה הצעצוע. ‫אתם יודעים כבר, ‫המתקן רובוטי שמוריד את המחניות. ‫שמכנה את המכוניות.

 

‫-הוא מכנה את המכוניות. ‫אתה בא, נכנס לתוך תא, ‫שם את האוטו, לוחץ את הקוד, ‫יוצא מהלובי של אותו מתקן חניה, ‫האוטו יורד לבד. ‫אתם יודעים, הוא נכנס עם הפנים פנימה, ‫וכשהוא יוצא לך חזרה, כשאתה מזמין אותו, ‫הוא כבר עם הפנים החוצה.

 

‫הרובוט יודע לתת לך את הכול. ‫-אני רוצה עוד לשאול שאלה, ‫ואני הובלתי אתכם ‫בתוך מה שהתכוונתי. ‫דיברנו עכשיו על למטה, ‫על תוספת של חניה וחפירה מלמטה.

 

‫דיברנו על זה בשתי דקות, ‫שאנחנו מבינים, ‫והציבור לא מבין את זה, ‫בתור מישהו שחפר פעם ‫150 מטר מתחת לבניין, ‫ואני יודע כמה זה מורכב, ‫אז אנשים צריכים להבין ‫שזה אירוע מורכב. ‫עכשיו, אתה אמרת לתלות ‫את הרלסים הפוך והכול, ‫לעשות יסודות הפוכים, תלויים. ‫איך אני מוסיף לזה קומות למעלה? ‫איך אני מצליח שבעצם יש לי ‫את מסגרת של הבניין ‫להוסיף קומות מעל התוספת? ‫-בעצם התליה של הבניין ‫נותנת לך אפשרות ‫להוסיף את הקומות למעלה, ‫כי ברגע שתלית את הבניין ‫ובנית מרתף, ‫עשית, אתה פתוח לייצר יסודות ‫שיחזיקו גם את ההומסים הנוספים למעלה, ‫אוקיי? ואתה פשוט ממשיך עם זה.

 

‫המרתף שאתה יוצר אותו ‫הוא לא רק יסוד של הבניין הקיים, ‫הוא גם מחושב להחזיק ‫את הבניין החדש. ‫ובדרך כלל אתה מחזק ‫את העמודים הקיימים, ‫מהבה אותם טיפה וממשיך אותם למעלה, ‫וברוך השם זה עובד. ‫בתוך ישו דיבר, הבניינים לשימור, ‫בעצם הבניינים ישנים, ‫זה עוד הרבה הרבה לפני ‫תקופת הקלונסאות.

 

‫הם יושבים על רפסודות. ‫אתם יושבים על רפסודות, ‫אז להסביר לכולם, ‫זה כמו המבטיה ש… ‫-זה כמו המבטיה שבעצם ‫התחיל בבניין מונח עליה, ‫שהאדמה לא תשתנן, ‫זה יצרו לך בעצם ‫קובייה אמיתית. ‫היום חופרים קלונסאות,‫ וכשאתה יוצק את הקלונסאות… ‫הקלונסאות, למי שלא יודע ‫זה עמודים לתוך האדמה.

 

‫עמודים לתוך האדמה. ‫-עמודים בתוך האדמה. ‫ברגע שאתה יצקת אותם לתוך האדמה ‫וחיברת את הבניין הישן אליהם, ‫אתה ממשיך עם עמודים אחרים ‫שהם לא קלונסאות בתוך הבניין, ‫זה השלב.

 

‫ויוצר את הקומות הנוספות. ‫הרבה פעמים זה גם מגביל אותך ‫בתוך הקומות הקיימות, ‫כי עמודים פתאום מתווספים ‫ואתה לא תמיד יכול לסדר את זה ‫שיהיה מושלם, זה יכול להיות לך ‫איזה מרווח קטן של עמוד ‫שמגיע מיד אחריו איזשהו קיר, ‫איזה חמישה, שלושה סנטימטר. ‫בהחלט יכול להיות בבניינים לשימור ‫שיש לך קיר ויש לך עמוד שבולט מהקיר.

 

‫או שפתאום אתה רואה… ‫-זה לא עזר. ‫אז בוא, בוא, תעצור. ‫-ראה איזשהו יורד, נכון? ‫בוא, סליחה, קובי וצורי, ‫תבינו לאן לקחתי אתכם.

 

‫תראו, לקחתי אתכם עכשיו במסלול, ‫אני מקווה שהרגשתם. ‫דיברנו על השימור באופן כללי. ‫-על הפרצוע של השימור.

 

‫ומזה לקחנו איך אנחנו מתחילים ‫לעשות התוספות לשימור. ‫השימור זה לקחת ולעשות את האומנות ‫ולחדש את האלמנטים הקיימים, ‫להפוך אותם ליכולת מודרנית. ‫משם המשכנו… ‫-תוך שמירה על שיטות העבודה של פאר.

 

‫ברור, ברור, ברור. ‫-והחומכים של פאר. ‫ומשם לקחתי אתכם איך אנחנו ‫מוסיפים מתחת לבניין ‫ואיך אנחנו מוסיפים מעל לבניין.

 

‫ואני יכול לדבר איתכם. ‫אני לא יודע אם האנשים ‫רואים את החיוך שלי, ‫אני יכול להגיד לך שראיתי ‫את החיוך של צורי קודם, של אבא, ‫וראיתי אותו שהוא דיבר על התוספות, ‫זה בנשמתו. ‫ברור? ‫ואני חושב שלזה באתי.

 

‫אני חושב שלזה לזה באתי. ‫והסיבה שהסתכרמתי להגיע ‫ולדבר איתכם, ‫שהיום אני לוקח קבלנים, יזמים, ‫קבלנים שהולכים לבצע התחדשות אירונית, ‫זה לא אנשים שפגשו את קרים כמוכם. ‫אתם אנשים שבאתם מאילוצים, ‫לא יהיה לזה שם אחר, ‫אתם באתם מאילוץ, אתם לוקחים ‫בניין קיים שמאלץ אתכם ליצור פתרונות.

 

‫ואתם באים היום לבניין השגרתי, ‫לקחתם, החלטתם לקחת צד ‫ולהפוך את ההתחדשות שאתם עושים שם, ‫היא התחדשות אירונית, ‫אתה אמרת לי, זו התחדשות אירונית, ‫ואתם היום לוקחים את זה, ‫לוקחים את זה ובאים לציבור ואומרים, ‫רגע, בואו ניקח את כל היכולת שלנו, ‫בואו ניקח את כל היכולת שלנו, ‫עם היציבות הכלכלית שלנו, ‫ותכף צורי יספר לנו ‫במה זה מדובר, ‫ובואו ניתן לכם את זה בבנייה ‫שיש בה יכולות של אומנות, ‫שיש בה יכולות של יצירתיות, ‫שיש בה ידע איך אנחנו עושים את זה ‫גם באילוצים קשים, ‫אז בואו נדבר על הקטע הזה. ‫איפה אנחנו עומדים היום? ‫כשאנחנו באים ורוצים לעשות ‫התחדשות עירונית, ונכנסנו לזה ‫בשנה האחרונה, ‫איפה אנחנו באמת עושים את זה ‫ונותנים את היכולת שלנו ‫למי שאנחנו עושים לו את זה, ‫וזה פעם ראשונה שאתם נתקלים בזה ‫בלקוח מקדים ולא בלקוח ‫אחרי שגמרנו. ‫נכון, אז עד עכשיו, ‫כמו שדיברנו מקודם, ‫אנחנו עושים התחדשות עירונית, ‫הכול אצלנו זה התחדשות עירונית.

 

‫כי בתל אביב מי שאימצא פה מגרש, ‫זה בערך כמו שנגדיר את זה אחרת, ‫שבמלחמה באזה שאמרו טיל נפל ‫במגרש בשטח פתוח בתל אביב, ‫התקשרתי לאבא ושאלתי אותו ‫איפה יש מגרש פתוח בתל אביב. ‫זה משהו שהוא לא קיים. ‫-נכון.

 

‫ולכן זה רק התחדשות. ‫הכול אצלנו זה התחדשות. ‫אנחנו לא המצאנו את ההתחדשות, ‫אבל אנחנו כן באים ולוקחים את ה… ‫ישן, כמו שעושים ברומא לצורך העניין, ‫שאתה רואה בעניינים ‫שכל פעם בנו עליהם ‫עוד קצת ועוד קצת ועוד קצת, ‫ומצחיק לפני שנה הייתי ברומא ‫ויש לי חבר שגר שם בבניין, ‫באמת, הוא בין 800 שנה בבניין, ‫ועכשיו מוסיפים לו עוד שתי קומות.

 

‫אחרי שכל השנים… ‫אנחנו לוקחים את כל זה, ‫את כל הידע הזה ‫ואת כל היכולת הזאת, ‫ורוצים להעביר אותה לתוך ‫הבניינים המודרניים עם ה… ‫אפשר לקרוא להם מודרניים? ‫הבניינים שזכאים להתחדשות אירוני, ‫התאם ה-38, ואנחנו בעצם ‫באים עם כל הניסיון הזה ‫להתחיל לעשות את זה ‫גם לדיירים. ‫אני חושב שיתרון שלנו להבדיל ‫מאנשים אחרים זה, ‫אלף, שעד היום עבדנו ‫על שוק היוקרק, ‫השימור זה שוק היוקרק, ‫ואנחנו רגילים גם לסטנדרטים ‫של מפרטים טכניים ‫ואיכויות בנייה שהם מאוד מאוד גבוהים. ‫ובעצם אני רוצה לבוא עם זה ‫לתוך האנשים האלה ‫והגיד להם, אני ואתם זהים.

 

‫אתם תקבלו את אותו מפרט שלי. ‫המפרט הסטנדרטי שלי ‫תמיד יהיה 15, 20 אחוז ‫יותר מהמפרט הסטנדרטי ‫של המתחרים שלי. ‫למה אתה יכול לתת מפרט יותר גבוה ‫בזמן שאחר לא ייתן לי את אותו דבר? ‫אני לא יודע מה… ‫-אני לא חושב שאחר לא יכול לתת.

 

‫אני לא על קשב ‫שהאחר לא יכול לתת. ‫אני חושב שהוא לא רוצה… ‫-אני לא… ‫אני לא מסכים עם זה. ‫אני אגיד לך למה אני נותן.

 

‫אני רוצה לתת לאנשים ‫את מה שאני רוצה להיות בו. ‫תסביר לי. ‫-ברמה שאני רוצה לבית שלי, ‫את זה אני רוצה לתת לאנשים.

 

‫מבחינתי, כשאני בונה בניין, ‫אני אחשוב על כל דבר שאם אני ‫הייתי גר בבניין בתוך הדירות האלה, ‫אני ארצה שיהיה לי בדירה הזו. ‫ומה לעשות? שאני אוהב דברים טובים, ‫ואני אנסה… ואני לא אנסה, ‫אני אתן את הכי טוב… ‫-אתן הכי הכול בשביל לתת. ‫את הכי טוב, שיהיה את המוצרים ‫הכי טובים ברמת עבודה הכי טובה.

 

‫אצלי לא יקרה מצב שמישהו יישב ‫בשירותים והסתכל ויגיד, וואלה, ‫הקו של הריצוף הוא לא 100 אחוז. ‫יש סטייה. ‫זה בדרך כלל המקומות שאנשים ‫יושבים ואין להם הרבה מה לעשות ‫עם העיניים.

 

‫-אתה מדבר פה על רמת גימור וביצוע. ‫ברור, ברור. ‫-זה גם הרמת גימור, ‫זה גם הרמה של המפרע הטכנית.

 

‫-וגם ברמה של המוצר. ‫אני מעולם לא עבדתי עם מוצרים, ‫עם חברות שהן מה שנקרא… ‫לוסין ולטורקיה, ברף התחתון ספרד. ‫-לא יודע, כל החומרים, ‫כל הספקים שלי, ‫זה ספקים מהטופ של הטופ ‫שמגיעים לבתים פרטיים ‫בארצלי הפיתוח, בכפר שמריהו ‫ובסוויון, בתים של עשרות מיליוני ‫שקלים.

 

אני יודע לדרוש מחיר ‫על מה שאני נותן, אבל אני נותן ‫את הכי טוב שיכול להיות. ‫הוא ישר את זה אחרי… ‫-לא קרה לי מעולם שישב איתי דייר ‫ובא ואומר לי, אני לא קונה דירה, ‫בגלל מפרע טכני ‫שהוא יכול לקבל יותר טוב. ‫השאלה אם אתם פונים לכל אזור ‫תל אביב בהתחדשות העירונית, ‫כולל דרום תל אביב, ‫או החלקים היותר… ‫האם הוא פונים לכל… ‫-הסוציאקונומיה… ‫לכל המרכז, לכל המרכז.

 

‫אני לא רואה את עצמי ‫בקטע של הפינום בינור רק בתים, ‫אני חושב שאת אותה רמה ‫אני יכול לתת גם ברחובות ‫וגם בראשון וגם באשדוד ‫וגם בנתניה וגם ברעננה ‫וגם בהרצליה וגם בחדרה, ‫ואפשר לתת אותה, זה לא בלתי אפשרי. ‫יכול להיות שאנשים שומעים ‫שלא רגילים, אז לטוב, התרגלו מהר. ‫אנחנו הרגילים כבר להיות ‫תמיד לפני ברצליה, ‫כשבנינו כולנו היינו נותנים ‫תריסי כנף, ‫אנחנו היינו נותנים תריסי כיס, סליחה, ‫אנחנו היינו נותנים תריסים חשמליים.

 

‫ב-2003 כבר נתנו חשמל חכם ‫בדירות כסטנדרט. ‫זה בסוף מגיע מתוך ראייה של ‫לחיות הכי טוב שאפשר ‫וכמה זה כבר יעלה לי יותר. ‫הרעיון הוא לחשוב ‫מה אתה היית רוצה ‫שיהיה לך בתוך הדירה שאתה גר.

 

‫-אבא הלך לכיוון הלקוחות. ‫אני מדבר לכיוון הדיירים. ‫בסוף גם הם דיירים.

 

‫-לא, אני אתן לדיירה חוזר הכוונה. ‫בסוף גם הם לקוחות. ‫-אני אתן לדיירה חוזר את אותו הדבר ‫שאני אתן בדירות של היזם, ‫בדירות של המכירה.

 

‫כי זה פשוט שווה לי את זה. ‫א', זה בונה לי את השם שלי. ‫ב', זה פחות הסתסקויות אחר כך ‫בכל מיני שינויים.

 

‫אני נותן לכם כבר ‫את כל מה שצריך. ‫החשמל שאני נותן, ‫הנקודות חשמל, ‫אני אביא יועץ חשמל, ‫והלוגי לא תעשה לי את המינימום. ‫תעשה לי את מה שצריך, ‫את הכמות שצריך.

 

‫אני חושב שאנחנו כאן… ‫אני רוצה לתת דגש שאתם… ‫-אני חייב לספר שאתם קנאים ‫הרבה, כשאני לומד את זה כבר. ‫-שנייה אחת, אני חייב להגיד ‫שאני מרגיש צורך כאילו ‫לתת, להדגיש לאנשים ‫שאני הקדשתי את ‫השלוש תרבי פודקאסט ‫ליכולות שלכם, ‫לכם זה נראה טריוויאלי. ‫מה שאתם מספרים לי עכשיו, ‫זה נראה לכם נורא טריוויאלי, ‫אבל אני רוצה להדגיש בשמכם, ‫ואני לא לוח פרסום, בסדר? ‫אני עושה את זה בגלל שאני באמת, ‫בגלל זה באתי לפה, ‫שהיכולות שלכם, בגלל ההתאמה ‫שאתם רגילים, ‫אתם יודעים איך להתאים את המוצר ‫ולהתאים את הסטנדר, ‫ולהתאים את הכול, ‫ולמצוא אפילו את הדברים.

 

‫אמרת, אתה יודע, ‫אחד הדברים שאני שמח שדיברת, ‫אמרת, יש לי רצפה חמישה ‫עד שמונה סנטימטר, ‫ואנחנו יודעים שצריך להיות ‫חמישה עשר. ‫ואז שאנחנו יוצרים, ‫ואתה אמרת את זה גם על החימום רצפה, ‫שאני צריך למצוא את כל הטכניקות, ‫איך כן להכניס את זה ‫במקום שאין לי מקום להכניס את זה. ‫הדברים האלה יכולים לבוא ‫על ידי ביטוי ולתת אקסטרות ‫גם בהתחדשות העירונית הרגילה ‫שאתם עושים עכשיו לציבור, ‫ואשתם יודעים לתת את הפתרונות, ‫אתם יצירתיים.

 

‫אז אבא, בוא תספר סיפור ‫לשאנחנו כבר, אתה יודע, ‫האנשים גומרים את הריצה שלהם, ‫והם כבר בלחץ. ‫באיפשהו ב-2001, 2002, ‫בניתי בניין, חבר, אצלי ‫הבניין של שש דירות, ‫ומחרתי לזמר שעד היום ‫הוא מאוד מאוד מפורסם, ‫איש חמד באמת מדהים. ‫מחרתי לו דירה, והדירה עלתה ‫לנו 350 אלף דולר, ‫זו הייתה מחיר יקה משמעותית, ‫ועשה לי את הביצוע, ‫עשה לי קבלן גם כן מאוד ידוע, ‫אני בכוונה לא לוקח בשמות, ‫ויום אחד מתקשר אליי ‫אותו לקוח שהוא התזמר, ‫ואומר לי, תשמעו, תקשיב, ‫אני מאוד פגוע, אני אומר לו מה קרה? ‫הוא אומר לי, קיבלתי חשבון תוספות ‫מהקבלן ב-70 אלף דולר, ‫והוא סך הכול רצה רצפה ‫מפסיפס של שתיים וחצי לשתיים וחצי, ‫עבודה מאוד שזיפית, ‫מאוד מאתגרת, מאוד לא קלה.

 

‫ולא בשטיחים. ‫-אבל עדיין לא שווה 20… ‫צריך לדעת גם איפה להביא את זה, ‫להביא את האיכות. ‫עדיין לא שווה 20 אחוז משווי דירה.

 

‫-נכון. ‫ואני באותו רגע קיבלתי החלטה עם עצמי, ‫אמרתי, המקרה הזה לא יקרה יותר. ‫אני, ללקוחות שלי, אתן את מה ‫שאני רוצה לעצמי, את הטופ שבטופ, ‫בשביל לא יבוא אף קבלן ביצוע ‫וישדוד אותם על זה שהוא ינצל אותם ‫בזה שהם דיירים עם חוסר יכולת ‫להתמקח איתו בכלל, ‫כי הם חתומים על החוזים והם חתומים ‫על כל מיני מספרכים שמקבילים אותם.

 

‫ואני בכל פרויקט מושך עוד יותר ‫את המפרט למעלה ‫ועוד יותר את רמת גימור, ‫עוד יותר למעלה, ‫בכדי שלא יהיה מצב שיבוא לקור ‫והגיד לי, תקשיב, ‫חייבו אותי פה במשהו שמבחינתי, ‫אני, כל הלקוחות שלי, ‫או רוב הלקוחות שיש להם טלפון ‫על היד שלי, ‫יש להם טלפון על היד שלהם, ‫עד היום אני בקשר איתם, ‫מדברים איתי, אתה יכול להתקשר, ‫יכולים להתקשר אלינו, לא אליי, ‫אבל לאנשים שלי, אנשים שקיבלו דירות ‫לפני חמש ושש שנים ‫ויגידו שיש להם בעיה, ‫וזה בכלל לא קשור ‫עם חוק המכר מחייב אותי ‫או לא מחייב אותי, ‫אני אהיה שם ואני אתאפל להם. ‫אתה חי כחוק הצורי ‫ולא על חוק אחר ממשלת. ‫אני חי על חוק, בדיוק.

 

‫-נראה את זה אחר. ‫אני רוצה לשאול שאלה אחרונה. ‫-כן, בבקשה.

 

‫כשאתה קודם ממני דירה, ‫אתה לא הופך להיות לקוח שלי, ‫אתה הופך להיות משפחה. ‫אני רוצה לשאול כמו ש… ‫-זה אמיתי. ‫שומעים אותנו אנשים ואומרים, ‫רגע, כל הכבוד, צורי, קובי, משפחה, ‫זה עסק משפחתי.

 

‫מה כבר יכול להיות ‫הגב הכלכלי שלהם? ‫למה אנחנו נתקשר איתם ‫שהיום יש לנו חברות ציבוריות ‫וחברות גדולות שבאות אלינו, ‫ואנחנו יודעים שהיום המשחק עבר ‫לחברות הגדולות? ‫למה אנחנו צריכים לבוא אליהם? ‫יש הרבה מאוד חברות ציבוריות ‫שאימנו את כסף. ‫אלף, אנחנו במסלול של, ‫מניח, שכבר בתחילת 26, ‫אנחנו נהיה חברה מדווחת. ‫תסביר לאנשים מה זה חברה מדווחת.

 

‫חברה מדווחת זו חברה שמתנהלת ‫בדיוק כמו חברה ציבורית, ‫אבל היא לא חברה ציבורית. ‫היא בבעלות פרטית, ‫היא בבעלות פרטית, ‫אבל היא שקופה, עם תשקיפים, ‫עם דוחות ריבוניים. ‫היא פשוט לא מגייסת כסף מהציבור.

 

‫לא, היא מגייסת כסף בבורסה, כן, ‫אבל היא לא מוכרת מניות לציבור. ‫המניות שלה נשארים בבעלות. ‫אגב, הכלכלי נוצר מ-10 צבועות.

 

‫אני לא יודע, נכון שחברות ציבוריות ‫יותר קל להן לגייס כסף, ‫לא תמיד אנחנו צריכים ‫את הכסף הציבורי, ‫בשביל לעבוד ההפך, בחברות ציבוריות, ‫כשאתה מגייס כסף, ‫אותו אחד שמגייס כסף, ‫אין לו שום אחריות על הכסף. ‫מחר בבוקר, העסק נפל ‫בסגוי טבסטה, ‫הוא פשוט קם, הולך הביתה, ‫והוא ינהל חברה אחרת או עסק אחר, ‫והוא ימשיך. ‫אין לו תשבוע, ‫אין לו כסף שלו בפנים, ‫אין לו כלום.

 

‫-כבר ראינו כאלה. ‫אני, כל הכסף שלי, ‫מגיל 13 עד היום אני עובד בבניין, ‫כל מה שעשיתי, ‫ובברוך השם עשיתי, ‫מושקעים פה, ואני ממשיך להשקיע. ‫למה? ההפך, כאילו, ‫כשאתה בא לקנות מיפו תל אביב, ‫אתה בא לקנות מבן אדם, ‫בשר ודם, שאתה פוגש אותו, ‫אתה רואה אותו, ולא איזושהי חותמת ‫שחברה ציבורית, בלי בעלים, ‫עם איזה מנכ'ל, ‫כשהיום הוא שמה ומחר הוא לא שמה, ‫ואין לו שום… ‫הוא הובן של החברה.

 

‫הוא מחר גם יכול להתקפל וללכת ‫ויהיה מישהו אחר במקומו. ‫יש לי איזושהי שותפות עם חברה ‫ציבורית בנכס שרכשתי ב-2013, ‫שקניתי אותו, היה בעלים איקס, ‫שהוא חבר 30 שנה, 35 שנה, ‫היה בעלים והיה בעל שליטה והכול, ‫והיום יש שם בעלים אחרים ‫שלא סופרים אותי בכלל, ‫לא מכירים אותי בכלל. ‫לקנות מחברה ציבורית, ‫אני לא בטוח שזה עדיף משהו ‫לקנות מחברה פרטית.

 

‫-אני אגיד לך על משהו… ‫אני לא בטוח שהגב הכלכל… ‫-אני אגיד לך משהו ‫על העיתונות הפיננסית, ‫ההבדל בינינו לבין חברות ציבוריות. ‫חברות ציבוריות משתמשות ‫בכסף של מישהו אחר. ‫הן הולכות ולוקחות אגחים ‫ומנקיקות עוד מניות, ‫והן שלמות ריביות על הכסף, ‫קוראים לזה עיתונות פיננסית, ‫כי זה יחשב לאמון עצמי, ‫אבל בפועל זאת הלוואה ‫שבדרך כלל היא גם יותר יקרה ‫מהלוואה של הבנק.

 

‫בחברה פרטית, בטח אצלנו, ‫שהיום לדעתי אנחנו מחזיקים ‫15-16 אלף מטר למגורים בתל אביב ‫בבעלות, ‫זכויות למגורים בבעלות, ‫זה כסף שיווינו אותו מהבית. ‫לקחנו מימון, אנחנו לא… ‫אנחנו לא משפחת ספרה ‫ולא משפחת אייזנברג. ‫הם יודעו כסף, אבל גם לקחנו מימונים, ‫אבל בסוף אנחנו בעלים.

 

‫אנחנו בעלים של הקרקעות האלה, ‫אנחנו חתומים אהבויות אישיות, ‫היא מחר בבוקר קורה משהו, ‫אנחנו לא יכולים להסתתר ‫מאחורי כסות של חברה ציבורית. ‫זה כסף, זה כל מה שבאמת ‫הוא עשה בעשר אצבעות שלו, ‫הוא בא ושם אותו תוך נטילת סיכון. ‫אז העיתונות הפיננסית, ‫במקרה של חברה פרטית, ‫צריכה להסתכל על כמה מזיתים… ‫-חברה פרטית שלכם.

 

‫אני מדבר באופן כללי, כשאתה מסתכל ‫על חברות פרטיות אל מול חברות ציבוריות, ‫תסתכל תמיד כמה נכסים ‫בבעלות יש להם. ‫לא בזכאות של התחתכות קורוניות, ‫לא בזכאות קומבינציה, בבעלות. ‫אני לא מדבר על חברות גדולות ‫כמו קנדה-ישראל, או כמו דימרי, או כאלה.

 

‫חברות ציבוריות קטנות, ‫ואני לא אעין קוב בשמם, ‫אבל אם תסתכל חמש, שש שנים אחורה, ‫אתה תראה פלא. ‫למרות שכל הפרוספריטי שהיה ‫עד 2022 בנדלן, ‫העון העצמי שלהם לא גדל. ‫הוא נשאר באותו עון עצמי.

 

‫וזה רק מוכיח שלא עניין אותם ‫החברה עצמה והגדילה של החברה, ‫אלא עניין אותם שהעסק יעבוד, ‫שיוצאים להם את המזכורת הביתה. ‫שבחברה פרטית, ‫המזכורת פחות מעניינת, ‫ויותר מעניין שהחברה תגדל, ‫והיא תהיה יותר חזקה ויותר עציבה. ‫וברוך ה' אנחנו לא מעט שנים בעבודה, ‫מעולם לא קרה לנו שום דבר ‫שלא גמרנו בניין, ‫או הסתבכנו עם איזה בניין, ‫או לא, זה ההפך, חילצנו בניין ‫שהסתבר והיה תקוע המון המון שנים, ‫בחרו לנו אותו רק בשביל ‫שנחנץ אותו.

 

‫וזה גם, זה לא רק החוסר, ‫גם החוסר הכלכלי, ‫וגם הידע והיכולות שלנו בבנייה, ‫כי אנחנו מכירים אותו, ‫מכל הכיוונים. אני לא יושב ‫בכיסא הזה כבן של יזם, ‫או כמישהו שקיבל ירושה, ‫או כמישהו שהרוויח כסף ‫והוא בא להיות יזם, אני יושב ‫על הכיסא הזה כפועל בניין, ‫כמי שמכיר את העדים ‫שעולים מהבטונים, ‫את החיספוש של הברזל, ‫את הצריבה של הסיט בטיח. ‫תקשיבו, צורי סעדה וקובי סער, ‫העיקרים, אני יוצא מפה, ‫אתם יודעים, אני באתי היום ‫במיוחד מירושלים.

 

‫תודה רבה לכם. ‫-מראיין אתכם, ‫וחוזר הביתה עכשיו. ‫ואני מרגיש שעשיתי ‫את הדבר הכי נכון, ‫ואני כבר מת לשמוע את הפרק הזה ‫עוד פעם כבר שהוא עלה, ‫ובעזרת השם הוא יעלה ‫בשבוע הבא.

 

‫ואני ממש ממש מודה לכם ‫שהזמנתם אותי. ‫תודה לך. ‫-זה כבוד גדול.

 

‫תודה לך. ‫-לעורנו. ‫ואנחנו בטוח עוד נהיה בקשר, ‫אז תודה רבה.

 

‫תודה לך. ‫-להתראות בפרק הבא.

עשוי גם לעניין אתכם..

המלצות מלקוחות

צחי, אתה מקצוען אמיתי, עו"ד אייל קרל 12.11.25

צחי היקר, אני חייב שוב לומר לך, אתה מקצוען אמיתי, האכפתיות שלך מורגשת בכל שלב בעסקאות, אין תחליף לניסיון שלך שבא לידי ביטוי תמיד, שזקוקים לפתרון יצירתי ,נהנה ללמוד ממך